Dags att börja på ny kula!

Och den nya boken är: Jag vill leva - en skolflickas dagbok under Stalintiden av Nina Lugovskaja.
Detta är alltså Ninas egen dagbok, som återfanns i KGB:s arkiv för några år sedan. Vi får läsa om en ung flickas syn på det sovjetiska samhället mellan åren 1932-37, då Nina arresterades tillsammans med sin familj. Hennes dagböcker blev de fällande bevisen emot henne och hon spenderade fem år i straffläger åtföljt av sju år i exil som straff för "kontrarevolutionär aktivitet". Nina gick bort 1993. Hennes dröm om att bli författare blev aldrig uppfylld under hennes levnad.
Jag tycker boken verkar mycket spännande och det ska bli intressant att få en inblick i det sovjetiska samhället åren innan andra världskriget.

Jag vill leva : en skolflickas dagbok under Stalintiden


Kommentarer
Postat av: Den lilla boklådan

Hej!

Roligt att hitta till denna blogg. Jag har läst "Jag vill leva" och skrivit om den på http://denlillabokladan.wordpress.com/2010/10/10/jag-vill-leva-nina-lugovskaja du har många timmar intressant läsning framför dig!

2010-10-10 @ 20:36:40
URL: http://denlillabokladan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0