Utflykt från tyst planet

Så var den tillslut färdig, C. S. Lewis första bok i Sci-fi-triologin, som på engelska lyder under många namn t ex. The Space Trilogy, Cosmic Trilogy eller Ransom Trilogy, men som på svenska inte fått något samlingsnamn vad jag vet.

Utflykt från tyst planet handlar om hur en man vid namn Ransom blir kidnappad (passande namn, Ransom = lösensumma) av två forskare för att sedan föras ut i rymden till den okända planeten Malacandra för att där offras till varelserna som kallas Sorner. Väl på planeten lyckas han rymma och hamnar hos folkslaget Hrossarna, som kan liknas vid något mellan en utter och en säl. Ju mer han lär känna Malacandras invånare och deras seder så inser han att det inte är folket på Malacandra som är onda utan människan och att vår värld kanske inte är överlägsen denna, till ytan, mer primitiva värld. 
På Malacandra lever de olika varelserna i fred och stillhet och det finns ingen hierarki mellan livsformerna.
Men vad kommer att hända när människan nu har satt sin fot på den fridfulla planeten?

Jag tyckte som sagt att boken var lite seg och detta tror jag inte har att göra med handlingen utan snarare Lewis tendens att ibland förlora sig i lite för mycket detaljer. Man kan liksom inte riktigt se framför sig hur det ser ut ändå eftersom han förklarar så invecklat. Så det hamnar ju självfallet i vägen för rytmen i berättandet.
Annars är det en bra bok med många tänkvärda dilemman och det är ju lite vad Lewis är känd för, att i skönlitterär form, bakom raderna, skriva om moraliska och etiska dilemman samt om människans natur.
Skulle gärna tänka mig att se en filmatisering av boken någon gång. Skulle vara intressant att se hur de göra de olika hnau (tänkande varelser) på filmduken.
Dock tror jag att jag kommer vänta med att läsa nästa bok. Nu behöver jag sannerligen något lite mer lättsamt.

/ Bea



Kommentarer
Postat av: Marcus

Gott att höra från någon mer att boken kan kännas seg. Jag har dock bara kommit till kidnappningen för att då ta en oplannerad paus i läsningen på obestämd tid :)

2010-09-29 @ 09:43:11
Postat av: Bea

Ja, den känns verkligen seg, men det är ändå värt att fortsätta, men jag förstår verkligen om du tar en paus =)

2010-09-29 @ 13:24:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0