Böcker jag önskar att jag läste!

Alla har vi väl ibland önskat att vi var någonting som vi inte är. Ibland jag jag önska att jag vore sådär vansinnigt sofistikerad och kulturell och bara läste böcker såsom:

Att våga hoppas : tankar om den amerikanska drömmen
Har den faktiskt hemma. Fick den i bröllopspresent, men har inte läst den... Skulle vilja orka dock. =)

Två kära ovänner : Churchill och de Gaulle
Med all säkerhet en djup och välskriven bok, men på något viss lockar den inte. Eller varför inte...

Abraham Lincoln : hans liv och tid
...414 sidor om Abraham Lincoln.
Alla dessa böcker låter intressanta, men de känns inte riktigt som jag, snarare den jag vill ge sken av ibland. Vad är det egentligen för fel med att läsa lättsamma böcker? Ibland verkar det som att man inte är kulturell om man inte läser Strindberg. Varför? Det har väl med tycke och smak att göra eller att man genom sitt bokval vill befästa sin tillhörighet på något sätt. Nåväl, jag får fundera vidare på det. Om jag inte missminner mig så tror jag att jag och en klasskamrat höll ett föredrag med tillhörande drama om detta på gymnasiet. Haha!

/ Bea


Kommentarer
Postat av: Cathy

Jag skulle också villat läsa Att våga hoppas. Såg nu att jag hade den i bokhyllan :) tack för att du påminde mig :)

2011-08-31 @ 20:32:58
URL: http://cathrinesbokblogg.blogspot.com/
Postat av: Bea

Varsågod! =)

2011-08-31 @ 21:00:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0