Och så något för magen!

Det var ett tag sen nu som jag skrev ett inlägg om mat, vilket ju händer ibland. Igår så lagade jag något som jag aldrig gjort förut och som faktiskt inte var så svårt som man kan tro, nämligen Vårrullar!

Eftersom jag inte hade något recept att gå på utan mer försökte komma på vad det brukar vara i vårrullar som man får på restaurang, så blev mitt recept så här.

 1 paket filodeg.
 1 burk bambuskott (ca 250g)
 1 burk böngroddar (ca 250g)
 1 buljongtärning (kött)
 Soja, fisksås och ostronsås efter behag som smaksättning.
 ½ dl matlagningsgrädde.
 1 ägg.


Börja med att hacka bambuskotten och böngroddarna i relativt små bitar.
Stek sedan dessa tillsammans med smör tills de börjar få färg.
Häll på lite vatten och lös upp buljongtärningen. Smaka av med soja, fisksås, ostronsås och matlagningsgrädden.
Låt koka samman.
Ställ av plattan och ta fram filodegen. Skär denna i lagom stora ark. Lägg på en sked av fyllningen och rulla ihop.
Häll upp olja i en kastrull (helst en man inte är så aktsam om). Pensla rullarna med ägg innan du försiktigt lägger ned dem i oljan som nu blivit varm. Ta upp dem när de blivit gyllenbruna. Servera med ris och valfri sås.

Smaklig måltid!


Här rullas det rullar...


Och här är de beredda på att ätas upp. Och blev de goda? Oh ja!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0