Glashuset!

Från Styxx Fantasy kom boken Glashuset för några veckor sedan. Glashuset av Rachel Caine är den första i serien om Vampyrerna i Morganville. Har länge sneglat på serien, men eftersom jag drar mig lite för att läsa på engelska bekväm som jag är, var det inte förrän jag såg att de skulle ges ut på svenska som jag nappade.

Rachel Caine, eller som hon egentligen heter Roxanne Longstreet Conrad, har skrivit flera serier på temat sci-fi och fantasy. Serien om Morganville har blivit mycket populär och våren 2012 ges den 12:e (!) delen ut. Glashuset kom i somras och släpps på pocket inom en snar framtid. Del två i serien, Döda flickors dans, kommer i januari. Nåt att se fram emot alltså!

Så till handlingen. 16-åriga Claire är en smart tjej. Hon har redan gått ur High School med lysande betyg och kommer nu till Morganville för att studera vidare. Men hon får ingen bra start. Under de första dagarna stöter hon sig med en av populära tjejerna på studenthemmet och blir utsatt för förnedring och misshandel. Men det finns värre saker att oroa sig för. Hela Morganville styrs nämligen av vampyrer, och det är inga snälla Edward Cullen-vampyrer här inte. Nej, står man utan beskydd är man ett vandrande mellanmål.

För att undvika de elaka tjejerna på studenthemmet ser sig Claire om efter en annan bostad och snart hyr hon ett rum i Glashuset tillsammans med tre andra ungdomar. Gothtjejen Eve, snyggingen Shane och den mystiske Michael. Tillsammans spelar de tv-spel, lagar mat, bråkar om städning och försöker överleva stadens alla vampyrer.

Glashuset
är en riktigt bra ungdomsbok. Det är riktigt skönt att läsa om lite elaka, farliga och blodstörstande vampyrer för en gångs skull. Däremot måste jag erkänna att jag stör mig hemskt på böcker som slutar precis när det är som mest spännande. Riktigt jobbigt blir det om det dröjer länge innan nästa bok ges ut. Eller ännu värre, om man slutar översätta böckerna, författaren slutar skriva på serien, författaren dör... Men nu vet jag ju att den andra boken är på g så jag behöver inte vänta länge på den spännande upplösningen som tur är.

/Sara

Glashuset



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0