Vampyrdagböcker

Jag erkänner.

Jag följer vampyrserien The Vampire Diaries mer eller mindre slaviskt.

Eftersom jag gillar tv-serien så blev jag ju såklart nyfiken på de fyra böcker av L J Smith (Uppvaknandet, Kampen, Vreden och Återkomsten) som tv-serien bygger på. Under 2010 kom de ut i dubbelutgåvor i pocket, så i våras knappade jag hem dem från cdon. Sen låg de i bokhyllan och skräpade i ett par månader innan jag äntligen kom igång med läsandet.

För er som inte vet så handlar böckerna om den vackra Elena och de två hunkiga vampyrbröderna Salvatore. Stefan och Damon Salvatore är sedan flera århundraden bittra fiender och då båda dras till Elena blossar deras rivalitet upp på nytt. Dessutom lurar många andra faror i den sovande lilla småstaden...

Nåja, vad ska jag då ge för utlåtande till dessa böcker? Jag önskar nästan att jag inte hade sett tv-serien innan jag läste böckerna. För det gjorde att jag redan hade en hel del förutfattade meningar kring handlingen och kanske allra mest de olika karaktärerna. Bokens blonda, självsäkra och kaxiga Elena skiljer sig ganska markant från den mörka, mesiga och smånervösa Elena från tv-serien...

Men okej läsning är det helt klart. Lättläst och stundvis riktigt spännande och en hel del romantik.


/ Syster S

Uppvaknandet : Kampen  Vreden : Återkomsten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0