Boktips inför sommaren!

Sommaren är ju snart i antågande och med den kanske lite extra ledig tid för att läsa. Varför inte slå sig ned med en god bok och ett glas lemonad i närmaste hängmatta...helst inte grannens, då detta kan ses som intrång. Köp hellre en egen. =)

I början på sommaren brukar jag gå till biblioteket och låna en hel hög med böcker. Oftast hinner jag inte läsa alla, men man blir ju lite ha-galen när man står och ska välja vilka man ska låna. Förra sommaren blev det väldigt mycket Damernas Dektektivbyrå för min del och det brukar vara så att jag snöar in på en viss författare på sommaren, varför vet jag inte. För några år sedan fastnade jag helt för Isabel Allende och hennes chilenska släktkrönikor, Andarnas hus, Ödets dotter och Porträtt i Sepia, vilka alla var mycket bra.
Älskar Isabel Allendes berättarstil. På något vis berättar hon slutet redan från början men det gör absolut ingenting. Det är resan som är målet på något vis. Kanske är det den sydamerikanska berättartraditionen som spelar in för jag har känt lite liknande drag hos Gabriel Garcìa Màrquez.

Om du beslutar dig för att läsa något av Allende i sommar så tror jag inte att du blir besviken. Sen kan jag inte svara för alla hennes böcker då jag hittills bara har läst den här sviten.

Hoppas alla hade en trevlig Valborg. Själv hade jag körövning inför en Bach-konsert som vi ska ha ikväll tillsammans med Drottningholms barochensemble. Det ska bli så kul och så mäktigt! =)

/ Bea


  

Visst har de vackra omslag. Andarnas hus blev dessutom film på nittiotalet, men jag har inte sett den. Skulle vara roligt att se hur de gör karaktärerna på film.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0