Vindens namn!

Berättelsen om kungadråparen är en triologi av Patrick Rothfuss. Hittills har de två första böckerna utgivits i Sverige och på svenska har de delats upp i två delar var. Vindens namn del 1-2 och En vi mans fruktan del 1-2.

Jag måste erkänna att jag inte är någon inbiten fantasyläsare. Rollen som fantasyälskare i min familj faller på maken som har en bokhylla fylld med klassiska fantasyserier. Men när jag hörde talas om Vindens namn och att den beskrevs med ord som: nyskapande, hänförande och lysande, kunde jag ju inte annat än att bli riktigt nyfiken.

Anledningen till att jag inte läser så mycket fantasy kan vara rädslan att det ska bli för mycket information och för lite berättande. I en fantasybok är allt ofta nytt för mig som läsare. Man ska sättas in i världar, folkslag, historia och språk och görs inte detta på ett smidigt sätt så blir det lätt lite för mycket för mig. Men vad glad jag blir när så inte är fallet med Vindens namn.

I boken får vi följa Kvothe som nu lever ett tillbakadraget liv som värdshusvärd. Ingen vet vem han egentligen är och vad han har varit med om. Så en kväll, i en inte alltför angenäm situation, träffar Kvothe Devan Lochees, eller Krönikören, som han kallas för sin stora förmåga att skriva och komma ihåg berättelser. Han känner igen Kvothe och ber honom berätta om sitt liv. Efter en del övertalan börjar Kvothe att berätta. Det blir en spännande och oerhört fängslande historia om magi, demoner och död, men också en berättelse om ett ensamt barns sorg och smärta. Patrick Rothfuss skriver på ett sätt som gör att jag glömmer att jag läser, jag bara följer med i den historia som spelas upp inuti mitt huvud. Underbart helt enkelt!

Att man delar upp en bok på två när man översätter den till svenska är jag faktiskt lite emot. Men i Vindens namn har man ändå lyckats göra det riktigt bra. Jag kan med gott samvete läsa någon annan bok emellan och sedan återvända till Kvothes livshistoria.

Ett STORT tack till Ponto Pocket för ett lysande recensionexemplar!


/Syster S

Vindens namn. D. 1





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0