Solens diamanter!

I och med Solens diamanter av Nora Roberts har jag nog gjort min debut i den lite mer romantiska genren inom skönlitteraturen. Har inte läst något av vara sig Roberts, McKinnley, Pilcher eller någon liknande författare så jag hade inga direkta förväntningar om hur det skulle vara. Dock uppskattade jag verkligen Solens diamanter, som är den första boken i en trilogi om syskonen Gallagher i byn Ardmore på Irland. Boken innehåller självklart romantik men även lite övernaturliga inslag i form av älvor, myter och sagor. Dessutom gillar jag skildringarna av det irländska landskapet. Man blir så sugen på att åka dit.

I Solens diamanter är den amerikanskan Jude och den äldste sonen Gallagher, Aidan, som är i centrum. Jude har efter sin skilsmässa året innan, sagt upp sig från jobbet som lärare på universitetet i Chicago och beslutat att spendera ett halvår i sin farmors stuga på Irland för att på något sätt hitta tillbaka till sig själv igen.
När hon kommer dit är hon ensam, överspänd och slutkörd och planerar att skriva en uppsats om irländsk berättartradition. Hon kommer dock snabbt in i bylivet med hjälp av grannfamiljen O'Toole, som har en dotter i Judes ålder.

För folket i Ardmore är Gallaghers pub den naturliga mötesplatsen. Puben drivs av tre syskon, varav den äldste visar sig ha en talang för att berätta historier, något som kommer väl till pass för Judes avhandling. Det visar sig även att Judes stuga hemsöks av ett spöke från en kvinna som tackade nej till den stora kärleken på grund av plikt. Kan Jude måhända lära sig något från den sorgsna kvinnan som går och gråter i huset om kvällarna?

Det låter sliskigt och lite B när man skriver ut handlingen så här, men boken var verkligen långt ifrån dålig, tvärtom den var jättebra! Ska försöka få tag på uppföljaren så fort jag kan!

/ Bea





Kommentarer
Postat av: Emma

Jag har läst alla tre! De är helt okej faktiskt.

2012-04-10 @ 11:17:22
URL: http://emmapafo.blogspot.com
Postat av: Bea

Så bra! Tyckte att de var rätt så mysiga. Dessutom gillar jag Irland. Ska få låna tvåan ikväll om jag har tur. =)

2012-04-10 @ 12:10:24
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0