Hobbiten! (eller Bilbo om man så föredrar)

Utmaningen i november var att läsa Hobbiten av Tolkien. Att vi valde att läsa den nu beror självklart på den stundande biofilmen.
 
Den lille hobbiten Bilbo Secker (Bagger) dras av trollkarlen Gandalf grå med på äventyr tillsammans med tretton dvärgar, ledda av den sturske Thorin Ekensköld. De ska röva bort en stor guldskatt som vaktas av den eldsprutande draken Smaug. På vägen stöter de på ruskiga troll och vättar, men också hjälpsamma varelser som alver, jätteörnar och den store Beorn. Bilbo träffar också den slemmige Gollum som håller till i en mörk grotta uppe i bergen. Gollum utmanar Bilbo på en tävling och blir där av med sin magiska osynlighetsring. En ring som kommer att spela en viktig roll i berättelsen.
 

Sara: Jag gillade det här! Ett storartat äventyr där den lille hobbiten får spela en större roll än vad han själv trodde var möjligt då han begav sig ut på denna långa och farofyllda resan. Jag är riktigt peppad inför biofilmen nu, även om jag tycker att det är lite synd att vi inte får se Persbrandt som Beorn förrän i nästa film. Första filmen borde då handla om bokens första dryga hundra sidor. Men eftersom boken är ganska avskalad och handlingen går raskt framåt tror jag inte man kommer lida brist på saker till filmatiseringen. Dessutom finns ju så mycket bakgrundshistoria om Tolkiens värld från andra böcker, ex Silmarillion. Jag har inte läst Sagan om ringen-böckerna, utan bara sett filmerna. Men nu känner jag mig peppad att även läsa dom!
 
 Bea: Det tog mig ett tag att riktigt komma in i denna, förhållandevis, korta bok och ja, jag erkänner, jag hoppade över en del av sångerna efter ett tag. När jag dock kom till slutet kände jag mig riktigt förväntansfull inför biofilmen. Jag gillar hur Bilbo växer under handlingens golv och visst är det ett klassiskt sagotema, den lille mannen med det stora modet. Något jag däremot inte uppskattade var det faktum att historiens huvudperson ligger avsvimmad hela slutstriden och denna skildras således i efterhand när allt väl är över. Tyckte att det upplägget var något av en genväg av Tolkien. Mitt slutbetyg blir dock högt. Inte full pott, men nästan, 4/5.
 
Hobbiten
 


Kommentarer
Postat av: Carro

Jag önskar mig den i julklapp. Fast jag kommer ju hinna se filmen först då jag ska se den imorgon, men förhoppningsvis gör det inte så mycket.

2012-12-12 @ 13:16:36
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0