Sirenen!

Den ökända Nora Sutherlin är berömd för sina utstuderade erotiska romaner, och för varje bok blir hon alltmer populär. Men hennes senaste manus är annorlunda mer allvarligt, mer personligt och hon är säker på att boken kommer att innebära ett genombrott om den någonsin får se dagens ljus. Hon kontaktar ett nytt, mer framstående förlag för att ge ut sin bok och hennes redaktör blir Zach Easton. Zach, som nyligen flyttat till Usa efter att hans fru lämnat honom, blir både rädd för och intresserad av Nora. Tillsammans har de sex veckor på sig att arbeta med hennes nya roman, ett arbete som visar sig bli både svårt och komplicerat. Privat har Nora det ganska komplicerat också. Då hon dras till både sin nye redaktör, sin oskuldsfulle unge assistent och sitt ex; myten, mannen, legenden och tillika sadisten Søren.
 
Okej, så här i efter hand vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om boken. Jag känner mig lite kluven...och lite rädd.
 
För er som gillade Femtio nyanser av honom, men tyckte att de var på tok för lite bdsm, då kanske denna boken är något för er. Men om man som jag, gillade Femtio nyanser av honom TROTS bdsm inslag, ja, då kan nog denna boken uppfattas som lite obehaglig. Att smiska någon på rumpan känns ganska oförargligt i jämförelse med vad som sker i Sirenen. När man som jag har en väldigt låg smärttröskel, (att jag lyckats föda två barn är ett mirakel) blir det svårt att förstå och leva sig in i boken. För mig kändes det som att läsa om misshandel och tortyr, inget som jag kryper upp i soffan och tänder ljus till direkt. Nu är det ju självklart inte misshandel och tortyr i boken eftersom det inte kallas misshandel om man själv vill bli slagen. Men ändå, jag tyckte att det var lite jobbigt att läsa om det. Den dominante Christian Grey från Femtio nyanser, framstår i jämförelse med Søren, som en liten, fluffig kaninunge. Jag ska vara ärlig och erkänna att den där Søren skrämde skiten ur mig. 
 
Det kommer knappast som en överaskning för er läsare om jag säger att jag gärna vältrar mig i romantisk läsning. Jag älskar romance. Men Sirenen tillhör inte den genren. Den är inte erotisk romantisk läsning, utan bara erotisk läsning. Kalla mig pryd men erotik utan romantik, det funkar bara inte för mig. Många av er tycker säkert tvärtom. Att all romantisk smörja bara är onödigt tjaffs. Men för mig är det smörja som gäller.
Däremot tycker jag att det är bra att Harlequin och även andra förlag satsar på att ge ut olika typer av genres och inte bara klassisk romantik. Alla har vi olika smak och det ska ju finnas böcker därefter!
 
/Sara
 
Sirenen
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0