The Selection!

Det var inte så länge sedan Sara läste Kiera Cass The Selection och nu innan jul lånade Sara ut lite böcker som hon tyckte att jag skulle läsa. En av dem var just The Selection, så nu har jag också läst den. Det var tämligen snabbt avklarat då det var lätt att svepas med i handlingen. Direkt efter att jag läst ut den ringde jag självklart Sara för att diskutera. Vilken kille ska man egentligen hålla på och vad vill rebellerna egentligen?
 

"For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon. But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks. Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself--and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined."


Konceptet med klassisk saga blandat med diktatur känns lite roligt och kul. Jag är ju en riktig sucker för de gamla Disneyfilmerna av mer prinsessaktig art exv. Askungen eller Törnrosa. Jag var lite skeptisk till The Selection till en början men fann att den passade mig som handen i handsken. Det var dessutom kul att läsa på engelska igen. Det var ett tag sedan sist. Något som jag däremot kunde störa mig på till en början var bokens många likheter med Hungerspelen. Nedan listas några exempel

- Utspelar sig i USA i en okänd framtid där landet numera heter något annat exv. Panem (Hungerspelen) eller Illéa (The Selection).

- Samhället är numera uppdelat i sektioner (Hungerspelen) eller kast (The Selection). Varje sektion/kast står för en viss syssla.

- Ungdomar utväljs till en landsomfattande realityshow Hungerspelen eller The Selection. I den första får ungdomarna slåss för sina liv i den andra om en prins gunst, vilket kan bli en kamp på liv och död. 

- Huvudpersonen är en lite tvär och envis, men självständig ung kvinna som inte har det som kallas för uppenbar skönhet utan mer en vinnande personlighet.

- Det blir ett triangeldrama mellan ungdomsflamman och den nya killen (Peeta och Gayle - Hungersspelen, Apsen och Maxon - The Selection).

- Det pratas om rebeller som försöker störta den befintliga regimen.

Det som dock är skillnaden är att Kungafamiljen i The Selection verkar snäll...än så länge och att President Snow i Hungerspelen är genuint elak och hemsk.

Om ni vill bli påminda om vad Sara tyckte kan ni klicka in här.

 

/ Bea

 

The Selection. by Kiera Cass


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0