Mordet i Eiffeltornet!

Så var den utläst, Mordet i Eiffeltornet och tillika den första boken om bokhandlaren Victor Legris i 1880-talets Paris.

Året är 1889 och världsutställningen med Gustave Eiffels torn som medelpunkt är i full gång. En varm sommardag hittas en kvinna död på tornets första terass. Tidningarna hävdar bistick, M. Legris misstänker mord. Den unga kvinnan är dock inte den enda som förolyckas och snart utbryter hysteri i pressen. Har Paris fått en seriemördare i stil med Jack Uppskäraren?

Mordet i Eiffeltornet påminner på många sätt om Agatha Christies böcker. Den nervöse och, enligt min åsikt, lite smått förvirrade M. Legris lämnar ett sympatiskt intryck. Jag tycker om att boken inte fortsätter i kapitel efter kapitel utan ändå ganska raskt rör sig framåt. Själva stämningen och atmosfären av ett Paris på 1880-talet är charmigt och det är nästan så man kan känna doften av hästspillningen på gatorna.
Kan verkligen tänka mig att läsa fler böcker i den här serien.

Tack Kabusa för boken! I och med detta är även min första halva utav februariutmaningen avklarad. One down, one to go!


/ Bea






Kommentarer
Postat av: Issa

Den där boken gjorde mig kluven, jag tyckte inte så mycket om den när jag lästen den men när jag hade läst ut den vill jag bara ha mer.

2012-02-02 @ 23:19:24
URL: http://bokad.wordpress.com
Postat av: Bea

Förstår vad du menar. Man var lite kluven, men man vill ändå ha mer på något vis. Det är ju en väldigt charmig bok.

2012-02-03 @ 19:25:01
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Stockholmsflickan

Såg boken för någon månad sedan och blev intresserad, tyvärr glömdes den bort. Fint med en påminelse! Historisk miljö, Paris och något som påminner om Agatha Christie - låter helt klart som något som kan falla mig i smaken :)

2012-02-05 @ 23:51:10
URL: http://skrivande.blogspot.com
Postat av: Bea

Jag är svag i allämhet för böcker som utspelar sig kring artonhundratalets senare hälft. Hade velat kunna hälsa på då. =)

2012-02-06 @ 16:28:46
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0