Hundar, hus och hjärtats längtan!

Nu har jag tillslut läst klart Lucy Dillons Hundar, hus och hjärtats längtan. Med "tillslut" menar jag att jag på intet sätt att den var seg eller dålig. Tvärtom, det var snarare så att det hela var så gripande och verkligt att man inte förmådde läsa så långa stycken i taget. Det blev helt enkelt för sorgligt.

I Hundar, hus och hjärtats längtan är scenen åter satt till Longhampton, det lilla samhälle man lärde känna i Dillons föregångare Ensamma hjärtan och hemlösa hundar. Den här gången kretsar handlingen kring den nyblivna änkan Juliet och hennes familj. Juliet är 30 år och sitter ensam i ett renoveringsobjekt till hus som hon köpt tillsammans med sin make Ben. Ett hus de inte hann färdigställa innan hans tragiska bortgång.
För Julie flyter dagarna in i varandra, den ena den andra lik, i ett töcken av te, KitKats och Coldplay-texter. Juliets mamma Diane och hennes målmedvetna syster Louise gör allt de kan för att få ut Juliet ur huset, om inte för hennes egna skull så åtminstonde för hennes hund Minton. Med hjälp av hjälpsamma grannar och familjens enträgna försök börjar Juliet tillslut ta sig ut ur sitt sorgetöcken. Snart är hon en av Longhamptons mest eftertraktade hundrastare och lär genom hundarna känna nya människor. Med detta kommer en ökad insikt av att alla inte är vad de utger sig för att vara och att man aldrig kan vara riktigt säker på oml man känner någon på djupet. En insikt även Juliets syster lär sig den svåra vägen.

Efter att nu ha läst två av Dillons böcker på ganska kort tid så är jag på intet sätt uttråkad. Jag gillar hennes sätt att skriva och lägga upp berättelsen. Både karaktärer och handling är långt ifrån slentrianmässiga och jag uppskattar hennes realistiska syn. Jag skulle faktiskt våga påstå att Dillon har ett skrivsätt som jag i alla fall inte har stött på inom chiclit-genren förut. Ser med glädje fram emot nästa översättning.

Tack Forum för boken!

/ Bea



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0