Virgin Merry!

I denna bok, som beskrivs som svenska förortens svar på Bridget Jones, får vi möta Merry. Merry är 30+, ser bra ut, är en rolig och intressant person, jobbar som tandläkare men trots detta är hon fortfarande oskuld. Detta är i högsta grad självvalt då Merry trivs med singellivet eftersom hon inte tror på den stora kärleken. Och kan man inte hitta den stora kärleken kan det där med sex lika gärna kvitta det också. Alla hennes vänner, kolleger, grannar och patienter gör sitt bästa för att hitta en man åt henne. Men värst är nog ändå hennes egen mammas ständiga jakt på en svärson. Och inte blir det bättre för att Kronprinsessan Viktoria snart ska gifta sig och hela Sverige lever i bröllopsyra...

Denna boken skulle nog enligt mig göra sig bättre på film än som en bok. Det är nog första gången jag tänker den tanken. Men boken är så fylld av filmcitat och sångcitat att det ibland blir svårt att ta in allt. Sådana saker som sång, musik och spontandans i väntrummet gör sig mycket bättre på tv-skärmen. Som en romantisk komedi skulle boken säkert bli riktigt lyckad, med de rätta skådespelarna vill säga. Men som en chiclit-bok når inte Virgin Merry riktigt ända fram för min del.

Boken svämmar över med roliga karaktärer, på gränsen till hysteriska. Merrys mamma Antonia är en av dem, gaykompisen George en annan. Sen har vi trillingmamman Carina, kärlekstörstande Tara, väntrums-Lasse, malteserhunden Virgin och Merrys snälla men, ack så håriga italienska tant Malena. Roligt, ja, men för mig blir det lite för mycket av det goda.

Virgin Merry får inte mer än okej från mig. Men skulle den bli film ser jag den gärna! En uppföljare till boken kommer ut under våren 2012.

/Sara





Kommentarer
Postat av: Mrs E

Jag påbörjade den men gav upp efter ca 30 sidor - kände att den var inte riktigt min kopp te...

2012-02-09 @ 16:22:42
URL: http://whatyoureadin.blogspot.com
Postat av: Sara

Just början gjorde mig riktigt tveksam också Det var så mycket på en gång.

2012-02-09 @ 17:48:00
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0