Avalons dimmor!

I söndags sträckläste jag de sista sidorna ur Avalons dimmor, min tegelstensutmaning. Och en utmaning blev det faktiskt för så lång som jag upplevde att boken var trodde jag verkligen inte att den skulle vara. Men jag ångrar inte att jag började läsa denna bok som stått i bokhyllan i alldeles för många år nu och bara väntat.

Avalons dimmor är en underbar saga, proppfull av riddare, magi, krig och kärlek. I boken får vi följa Morgaine (systerdotter till Avalons härskarinna Vivane) och hennes halvbror den legendariske Kung Arthur och riddarna kring det runda bordet. Den sköna Guinevere och den vackre riddaren Lancelot vars olyckliga kärlek hotar att förgöra dem.

Kampen mellan Avalons magi och kristendomen, kampen mellan sägen och verklighet på den mytsomspunna riddartiden. Avalons dimmor är en kärleksroman, ett krigsdrama, ett fantasyäventyr. En riktigt bra bok är mitt betyg. Men författarens sätt att beskriva även den obetydligaste händelse i minsta detalj gör ibland att boken känns som att den går för långsamt. Av de 945 sidorna borde man kunnat kapa ett par hundra enligt min mening.

Boken har även filmatiserats under 2001 och jag är faktiskt riktigt sugen på att se den, nu när jag har boken i färskt minne. Och inte minst för att riddaren Lancelot spelas av den snygge Michael Vartan som både jag och Bea varit lite svaga för sen första gången vi såg Never Been Kissed. Kanske får bli en filmkväll snart Bea?

Filmomslaget

 

Januariutmaningen - check!
Hyllvärmare nr 1 - check!

/Sara



Kommentarer
Postat av: Bea

Ja, det låter synnerligen trevligt och inte visste jag att gamle Mr. Vartan var med i den! =)

2012-01-24 @ 14:58:59
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag har läst tre delar om Avalon (det kanske finns fler) och gillar alla väldigt mycket.

2012-01-25 @ 12:21:15
URL: http://emmapafo.blogspot.com
Postat av: Sara

Jag har två böcker till i bokhyllan. Tror att de tillsammans bildar en triologi, men är inte säker. Albions skogar och Avalons härskarinna tror jag de heter.

2012-01-25 @ 14:29:59
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0