En fröjdefull jul!

Ja, så var även bok nummer tre i serien om Saltön, En fröjdefull jul, utläst och ihopslagen. Denna gång är det, som titeln skvallrar om, jul på Saltön och en del har hänt sedan man som läsare lämnade ön i september i och med Hummerfesten. Sara har dumpat McFie och flyttat ihop med Lotten, med vilken hon även startat en hälsokostbutik. Emily har flyttat till Göteborg, närmare bestämt Haga, och öppnat sitt egna kafé Sockerskorpan. Blomgren har varit i Afrika och Johannas alkoholkonsumtion når oanade höjder. Dessutom kommer det en ny utböling till ön i form av veckotidningsreportern Tommy.
 
Precis som i de andra böckerna slås jag av hur oerhört överdrivna karaktärerna på Saltön än. Det kan väl inte finnas en enda människa som är som de? Kanske är det meningen, men jag börjar bli lite trött på deras dysfunktionalitet, speciellt då det kommer till relationer. Fast oavsett vad jag anser om karaktärerna, som jag personligen inte skulle vilja ha i min bekantskapskrets (kanske McFie då, han verkar åtminstonde förståndig), så fastnar man ändå i deras komplicerade och trassliga liv. Sidorna flyger fram och boken är slut nästan innan man börjat läsa. Den fjärde delen, Sol och vår, ligger och väntar här hemma, men nu får det bli annat ett tag.
 
I och med detta har jag gjort klart juli månads utmaning, betat av ännu en biblioteksbok samt kommit ett steg närmare att bli klar med en serie. Puh!
 
 
/ Bea
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Annelie

Jag håller med. Visserligen har jag läst flera av böckerna och sett allt som filmats, samtidigt som jag retar mig på det för det är så overkligt på nåt sätt. Det stämmer liksom inte hur de beter sig, det känns inte riktigt trovärdigt. Men jag ska som sagt inte klaga, för det har flera goa poänger ändå....Nåt slagt gemyt och mysig miljö.

2012-07-27 @ 23:21:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0