Den enklaste glädjen!

Det blir sällan någon långdragen historia när man ska läsa en bok av Tomas Sjödin. Får man bara lugn och ro fladdrar sidorna lätt förbi.
Kommer på mig själv med att tänka medan jag läser: "Det här måste jag komma ihåg", "Det här måste jag läsa om", "Tänk om jag också kunde va' sådär klok och harmonisk".
Stämningen i boken smittar av sig med andra ord.

Den enklaste glädjen beskriver Sjödin som ett svar på alla de brev som han och hans familj fått genom åren. Boken är uppdelat i kapitel med kortare betraktelser, funderingar och resonemang. Det som slår mig, förutom innehållet i boken, är vilket otroligt stort ordförråd denne man har utan att för den delen uppfattas som pretentiös. Han använder inga stora eller komplicerade ord bara för att utan endast om det kan sätta ord på precis det han menar.

Har ytterligare en oläst Sjödin i bokhyllan, Väder, vind och livets allvar som är skriven tillsammans med Martin Lönnebo. Det ska bli ett sant nöje att ge sig i kast med den framöver.

/ Bea





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0