Ett fjärran eko!

Snön ligger tung över den skotska staden St Andrews när studenten Alex Gilbey och hans tre polare hittar en kvinna knivskuren och döende på kyrkogården. De fyra killarna misstänks för mordet och trots att de aldrig döms blir de märkta för livet. Tjugofem år senare hoppas polisen att den nya DNA-tekniken ska kunna lösa det mystiska mordet. Men när man börjar röra i det förflutna avslöjas nya grymheter och snart svävar fler människor i livsfara.

Första halvan av boken utspelar sig i skotska studentstaden St Andrews på slutet av 70-talet. Vi får följa de fyra studenterna och poliserna som försöker lösa mordet på den unga kvinnan Rosie Duff. Andra halvan av boken utspelar sig 25 år senare där de fyra studenterna nu blivit fyrtio-plussare som fortfarande bär spår av den hemska vinternatten för 25 år sedan då de hittade en ung kvinna mördad. Nu tas fallet upp på nytt men allt är liksom inte riktigt vad det verkar vara.

Jag önskar att jag hade läst den här boken samtidigt som en vän och att vi efter halva boken kunde skrivit ner våra gissningar på mördaren för jag är ganska säker på att jag hade kunnat gissa det reda det redan då. Slutet var inte så överraskande med andra ord. Inte om man som hyffsat van deckar-läsare går in med inställningen att inte misstänka de som boken vill att man ska misstänka, utan tvärtom.

Underhållande var den i alla fall, även om jag snuvades lite på överraskningen. Val McDermid är ruskigt skicklig på att bygga upp en bra historia med trovärdiga karaktärer. Sen kan jag bocka av ännu en hyllvärmare och det är ju alltid kul!

/Sara

Ett fjärran eko



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0