Grannen!

Du vill inte ha honom i ditt postnummerområde...

Nej, jag kan inte annat än att hålla med, efter att ha avslutat Grannen. Psykopaten Silfverbielke är dock en mästare på att manipulera sin omgivning och dess invånare.

Beskrivning från förlaget:
Det började så bra. Det kriminella radarparet Hans Ecker och Christopher Silfverbielke gjorde storverk tillsammans och flydde utomlands. Hårt arbete, tufft liv, riktigt mycket pengar och brudar. Ecker gjorde dock sitt livs misstag när han bara antog att Silfverbielke verkligen dog där nere i Medelhavet, i stället för att verkligen vara säker på sin sak. Han och hans gravida flickvän Veronica tog sig hem till Sverige, men blev gripna direkt på flygplatsen och Ecker hamnade snart i fängelse.

Silfverbielke fritar Ecker, men vilka planer har psykopaten egentligen för honom, hans flickvän och deras son? Det enda som är säkert är att Silfverbielke saknar alla spärrar. Och att han kommit tillbaka till Sverige för att ta en fruktansvärd hämnd på dem som han anser skadat honom. Han köper ett hus och från den dagen blir inte heller livet i det tidigare så lugna villaområdet, sig likt...

Grannen är den fristående fortsättningen på En nästan vanlig man. En bok som jag inte hade läst innan, men jag tyckte ändå att Grannen inte innehöll några frågetecken för mig som läsare. Boken har en spännande och uppfinningsrik handling, men denna kommer alldeles i skymundan tycker jag. För finns det något som boken innehåller mer än spänning så är det sex. Av de fyrtiofyra kapitel som boken utgör är det bara ett par stycken som inte innehåller sex, pisk, smisk och diverse andra mer eller mindre perversa inslag. Skala bort snusket i denna roman på drygt 600 sidor och endast ett par hundra sidor återstår.

Nu menar jag inte att jag är emot sex i böcker. Nej, folk får skriva om vad de vill och hur mycket de vill. Men släng inte in ett par mord och några poliser i handlingen och kalla det för en kriminalroman. För då förväntar jag mig just en sådan.  

Nej, detta var första och sista gången jag läste Buthler & Öhrlund. Det är en sak som är säker.

/Sara

Grannen



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0