Blå dahlia!

Efter att ha avslutat Gallaher-trilogin fick jag lite blodad tand för Robersböcker. Därför gav jag mig i kast med första boken i serien Harpers Handelsträdgård, Blå dalhia.

Som ni säkert anar av namnet kretsar denna trilogin sig runt en handelsträdgård. I första boken för vi följa den unga änkan Stella och hennes två barn då de flyttar från Michigan ner till Tennesse och Harpers Handelsträdgård. Som inneboende på den stora egendomen lär Stella känna husets ägarinna, Roz, David, Hailey, Logan och de andra som jobbar på ägorna, men det är inte bara människor av kött och blod som rör sig i korridorerna på Harper House utan även ett kvinnligt andeväsen som sjunger vaggvisor för Stellas söner om nätterna.
Så förutom att komma in i det nya jobbet måste hon även ta redan på vem den sorgsna kvinnan är, vad som hände henne och viktigtast av allt, är hon farlig?

För att summera själva läsupplevelsen så gick den fort och smärtfritt. Tycker om att Nora Roberts blandar in lite spöken och annat kusligt i sina annars ganska så romantiska böcker. En bieffekt som kommer av att man läser Blå dahlia är att man blir väldigt sugen på trädgårdsodling och gå och påta i något land någonstans. Det slår mig att hon måste gjort en hel del research inför den här trilogin, eller så är hon personligen väldigt intresserad av växter. Kul läsning är det i alla fall, både för hortonom som lekman. Har redan gett mig i kast med bok nummer två, Svart ros, men det är endast för att det är den enda boken som är kvar i den gamla lägenheten. Alla mina övriga böcker är 15 mil bort... =)

/ Bea





Kommentarer
Postat av: Bokbrus

Blå Dalia är en riktigt charmig bok.



Jag gillar Roberts sätt att skriva om sina karaktärers passion, i detta fall trädgårdsarbete. Roberts inspirerar i Blå Dalia till trädgårdsarbete. Och i en annan bok (mins inte titeln just nu) skriver hon om matlagning på ett sätt som inspirerade mig till att laga både det ena och det andra i köket :-).

2012-05-17 @ 21:18:23
URL: http://www.bokbrus.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0