Fantomen på operan!

Som månadens utmaning valde jag och Bea varsin bok till varandra. En riktigt rolig utmaning som jag hoppas att vi kan köra fler gånger. Det är alltid roligt att läsa någon annans favoriter. Även om man själv kanske inte alla gånger uppskattar boken lika mycket som den andre gjort så känns det roligt och lärorikt. Sen får man ju en hel del att diskutera sins emellan också.

Denna månad valde Bea alltså Fantomen på operan till mig. Som ett stort fan av musikalen med samma namn var detta riktigt intressant läsning för mig. Att jag kan kryssa av en klassiker från min genre-lista känns också riktigt bra. Klassiker blir det inte många nu för tiden, det kommer ju så mycket nytt som man vill läsa.

Fantomen på operan överraskade mig lite. Den var faktiskt inte alls som jag trodde att den skulle vara. Istället för att vara en fiktivhistoria om ett spöke på en opera, kändes den mer som en utredning av historiska händelser. I bokens inledning skriver författaren själv hur han i sin research inför boken faktiskt blev säker på att operaspöket existerat på riktigt. Sedan följer hela historien kring den unga Christine Daaé, Raol, Operaspöket och alla de andra samlade vid operahuset.

Bokens handling skiljer sig en del från musikalens, men de är väl kanske inte så konsigt då jag tror att mycket av de spännande saker som händer i boken känns ganska omöjligt att göra på en musikalscen. Sen känns boken mer som en välskriven spökhistoria snarare än den mäktiga kärlekshistoria som ju musikalen är.
Men gillar man musikalen är boken verkligen intressant läsning som jag kan rekommendera.

Det blir tummen upp för majutmaningen från mig! Nu har jag och Bea massa att diskutera :)

/Sara




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0