Kråkflickan!

Psykoterapeuten Sofia Zetterlund utreder två klienter: Samuel Bai, barnsoldat från Sierra Leone och Victoria Bergman, en kvinna mitt i livet, bärande på ett stort, oläkt sår från barndomen. Två olika människor med samma problematik: de visar båda tecken på multipla personligheter.

Samtidigt hittas en ung pojke död i ett buskage. Kroppen är svårt sargad. Han är av utländsk härkomst och ärendet får låg prioritet då pojken saknar historia.

Kriminalkommissarie Jeanette Kihlberg och terapeuten Sofia ställs inför samma fråga: hur mycket lidande kan en människa utsätta andra för innan hon själv upphör att vara människa och blir ett monster?
Mer om boken kan ni läsa här!

Kråkflickan är en mycket spännande psykologisk thriller. Den är fängslande och griper verkligen tag i en. Ofta kan jag tycka att det vältras alldeles för mycket i sexuellt våld, pedofiler och andra perversioner i dagens deckare och thrillers. Som om boken skulle bli bättre för att den innehåller den ena vidrigheten hemskare än den andra. Övergrepp så makabra att de är svåra att ens föreställa sig. Men även om Kråkflickan innehåller en hel del sådant som får min mage att göra lite ont så är det en mycket välskriven thriller. Framför allt så känns den nytänkande och handlingen tar flera överraskande vändningar.

Att boken är första delen i en triologi märks tydligt på handlingen, det känns som om boken slutar mitt i. Precis som en spännande tv-serie, så slutar boken med en riktig cliffhanger. Jag känner att jag bara måste köpa nästa bok, Hungerelden, så snart jag bara kan. Men det är väl så dom har räknat ut det, författarna...

Det blir en STOR tumme upp för Eriksson & Axlander Sundquist från mig!!

/Sara

Kråkflickan



Kommentarer
Postat av: Annika

Jag sträcktläste såväl Kråkflickan som Hungerelden och nu har jag väntat alltför länge på del tre. Men snart är den långa väntan över och jag vet vad jag ska göra när jag väl har trean i min hand :-)

2012-05-18 @ 09:03:22
URL: http://alkb.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0