Varma kroppar!

Om jag var sent ute med förra månadens utmaning är jag det definitivt inte denna månaden. Sara utmanade ju mig att läsa Isaac Marions debutroman Varma kroppar. Ska erkänna att jag till en början var något skeptisk. Trodde att det skulle vara något slags zombie-romantik-nonsens, men det visade sig att jag hade mycket fel. Vad jag trodde var en platt ungdomsbok visade sig vara en allvarlig och innerlig skildring av mänsklighetens sista dagar. The Financial Times skriver på baksidan: "Frågan är om det funnits ett mer sympatiskt monster sedan Frankensteins" och jag håller helt med. Den döde "R", må vara en zombie men är i sin tid mer fylld av liv än de människor som barrikaderar sig för att överleva. "R" räddar livet på Julie och tillsammans blir de starten på något nytt och då inte alls på något ytligt romantiskt sätt utan på ett medmänskligt sett.

Har hört av Sara att boken ska bli/har blivit film. Jag vet då en som kommer att stå först i biokön när det är dags. Ytterligare en fördom jag hade var att Varma kroppar var en "tjejbok", vilket den inte alls är. Ska definitivt få maken att läsa den.

Är det förresten någon som vet om det är början på en serie? Slutet kunde vara både avslutande och inte.
Hur som helst får Marions debut ett mycket högt poäng av mig! Dessutom gillade jag illustrationerna från Gray's Anatomy i början av varje kapitel.

/ Bea




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0