Arvet!

Tonårige Adam ser siffror. När han ser in i andra människors ögon så ser han det datum då personen i fråga ska dö – precis som hans mamma Jem en gång gjorde. Adam har svårt att hantera sin egendomliga ”gåva” som han mest ser som en börda, och när han plötsligt inser att alla omkring honom har samma siffror i sina ögon, samma dödsdatum, blir han mycket rädd för vad som kan tänkas inträffa år 2027.

I sin desperata jakt på svaret till vad som ska ske undersöker Adam alla möjligheter: Ska det bli krig? Svält? Kommer det att inträffa en kärnvapenolycka – eller kommer vi att drabbas av ett dödligt virus? Han är säker på att en katastrof väntar mänskligheten, men vad? Och kan han över huvud taget göra något för att förhindra den?
(Beskrivning från förlaget)

Precis som Döden i dina ögon är Arvet en bok fylld av spänning, död och så lite kärlek förstås. Det kan inte vara lätt att skriva en bra uppföljare till en bok som Döden i dina ögon, som kammat hem en hel del priser i författarens hemland, Storbritanninen. Men Rachel Ward lyckas riktigt bra! Boken blir inte till någon blek kopia av den första boken, utan sin egen historia. Arvet är mer spänning och mer action, en bok som jag gärna skulle se blev en riktig storfilm. Fast det är klart, då ska ju hela triologin filmas. Det är tre biobiljetter jag mer än gärna skulle lägga pengar på.

Författaren lyckas så bra med sina karaktärer, som känns så ärliga och verkliga. Adam, en stökig tonåring som förföljs av sin unika gåva att se människors dödsdatum. Sarah, även hon en stökig tonåring med en mörk och tragisk hemlighet. Detta i en framtid som faktiskt inte känns så främmande och avlägsen som det borde.

Tredje boken, Slutet (mars-12), i Döden i dina ögon-triologin känns mer och mer som en nödvändighet i min bokhylla. Än en gång, ett stort tack till Wahlströms för boken!

/Sara

Arvet


Kommentarer
Postat av: Erika

Nu har jag svarat på utmaningen men jag passar på att skicka vidare.

http://erikasbokprat.blogspot.se/2012/05/utmaning-3x11-fragor.html

2012-05-04 @ 21:03:52
URL: http://erikasbokprat.blogspot.com/
Postat av: Emma Holm

Hey, Jag utmanar er att svara på 11 frågor! Mer info och frågorna finner ni på min blogg, Lycka till :)



http://lusseboken.blogspot.se/2012/05/11-fragor-challenge-accepted.html

2012-05-04 @ 21:44:10
URL: http://lusseboken.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0