Smittad!

Idag släpps den heta vampyr-romanen Smittad av Johanna Strömqvist. En roman som faktiskt överraskade mig rejält. Efter att under de senaste åren läst en hel del på temat vampyr och andra övernaturligheter hade jag en ganska förutfattad mening om vad jag skulle läsa om. Men överraskad blev jag alltså och att kalla Smittad för ännu en vampyrbok känns helt fel.

Boken kretsar kring Maria. En tjej som jämt går klädd i svart, har haft en halvjobbig uppväxt och vars högsta önskan är att hennes rockband ska slå igenom. Trots detta är hon en ganska intetsägande tjej, lite osäker så där. Någon som kanske lätt hamnar i skymundan. Med killarna går det inget vidare heller. Hon känner sig oengagerad och uttråkad och känner ingen lust att inleda något förhållande. Men så träffar hon Emmy.

Emmy som i mångt och mycket är Marias motsatts. Utåtriktad, vild och frispråkig. Tillsammans med Emmy har Maria aldrig tråkigt och som de två motpoler de är dras de till varandra. Men bakom Emmys glada fasad döljer sig ett mörkt förflutet, sprit och droger i överflöd och en ännu mörkare framtid. Kan Maria hjälpa Emmy att bryta sig loss från det som hotar att förgöra henne.

Smittad är en roman om ungdomsrelationer med en övernaturlig tvist. Lite som Fucking Åmål med en gnutta Vampyrerna i Morganville. Jag vet helt enkelt inte riktigt hur jag ska beskriva boken. Helt klart är det inte ännu en paranormal romance utan början på något nytt. Och början är ju precis just vad det är. Läste precis på förlagets hemsida att Smittad är första delen i en trilogi. Attans, jag som kände mig så nöjd med att ha läst en fristående bok för en gångs skull. Men så var alltså inte fallet. Men jag är inte den som är den, en påbörjad triologi mer eller mindre spelar väl ingen roll. Jag har dock en känsla av att det kommer bli betydligt fler övernaturliga inslag i de kommande böcker. Ska bli spännande att se!

Tack till Mix förlag och Boktipset.se för boken!

/Sara

Smittad



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0