Rubinröd!

I förra veckan dök ungdomsboken Rubinröd, av Kerstin Gier, upp i brevlådan. Boken som ska handla om tidlös kärlek, eller förälskelse och tidsresor, är första delen i en trilogi. Uppföljarna Safirblå och Smaragdgrön utkommer på svenska under 2013. Tack till Bonnier Carlsen för boken!

 

Gwendolyn Shepherd lever med sin stora och speciella familj i London. I väntan på att hennes malliga kusin ska göra sin första tidsresa, fördriver Gwen tiden med att plugga och hänga med sin bästa kompis efter skolan. Ända tills den dag hon plötsligt befinner sig i det viktorianska London i slutet av 1800-talet.

 

Gwendolyn finner sig snart indragen i hemliga planer och mystiska intriger som ett uråldrigt ordenssällskap under ledning av 1700-talsgreven av Saint Germain planerar. Tillråga på allt så utses den några år äldre Gideon, snygg men värsta stroppen, till hennes ledsagare för att hjälpa henne med de första tidsresorna.

 

Denna supersuccé har översatts till nära 30 språk och filmrättigheterna är redan sålda. Och jag har full förståelse för att detta går hem hos ungdomarna. Gillar man historia så gillar man detta. Gillar man romantik, och vem gör inte det, gillar man också detta.

Spännande svärdsdueller, hemliga sällskap, mystiska möten och spirande kärlek bådar för en mycket bra fortsättning. Men det märks att Rubinröd är första delen i en trilogi. Vissa delar känns lite som en startsträcka, och så mycket spännande hinner faktiskt inte hända i första boken. Just som jag riktigt fastnade i boken och tänkte att detta är ju riktigt bra, så tog boken slut.

 

Rubinröd är ändå en mycket lovande start och jag skulle gärna ha nästa bok i min hand redan nu. Boken har en snabb och rolig dialog som gick hem hos mig. Jag kan varmt rekomendera boken till bloggens yngre läsare! (till de äldre också)

/Sara

 

Rubinröd : tidlös kärlek

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0