The demon lover!

Denna bok kom i min födelsedagsbeställning för några veckor sedan. Omslaget var det första jag föll för. Det var så vackert med en tjej i vacker klänning. På samma tema som så många andra YA nu för tiden. Men jag vet inte hur jag fick för mig att det skulle vara en YA-bok, för det var det ju inte...
 
Boken handlar om Callie som blir erbjuden ett jobb på ett mindre universitet i staden Fairwick.Trots att hennes pojkvän befinner sig på andra sidan av USA kan hon inte låta bli att tacka ja till jobbet. På universitet finns en avdelning för undervisning i folksägner, myter och mystiska varelser. Callie som skrivit bästsäljaren, The sex lives of demon lovers, en djupdykning i demoner, vampyrer och deras förhållande till människan, ser Fairwicks universitet som en inspiration till framtida böcker såväl som en spännande arbetsplats.
 
Men Callie hinner inte bo länge i Fairwick innan hon anar att något är fel. I sitt nya viktorianska hus, som förr tillhörde en författarinna till gothiska romaner, får hon känslan av att hon inte är ensam. Varje natt drömmer hon om samme man. En man som blir verkligare för varje dröm. Misstanken om att hon själv har att göra med en demon, en incubus, tar form. Och snart står det klart att Callie måste komma på ett sätt att förvisa sin demonälskare innan hon själv tynar bort. Hon får dock hjälp från oväntat håll och det visar sig att demonen är inte den enda övernaturliga varelsen i staden.
 
Hela grejen med universitet, hemliga sällskap och den lite mystiska och mörka miljön som finns i boken gör att jag verkligen gillar det här. Även om det är mycket fokus på romantik gillar jag spänningen och mysterierna i boken. Jag blev överraskad både en och två gånger och boken slutar riktigt bra. Däremot verkar det omöjligt att läsa en fristående bok nu för tiden. The demon lover är första delen i en serie, vad annars? Men det är ändå en serie som jag mycket väl kan tänka mig att fortsätta läsa. Nästa bok om mystierierna i Fairwick heter The water witch.
 
/Sara
 
The Demon Lover


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0