De fyras tecken!

De fyras tecken inleds med att en miss Mary Morstan under mystiska omständigheter förlorat sin far och därefter varje år på en viss dag får en mycket värdefull pärla skickad till sig med posten. Under sex år får hon på detta vis sex pärlor som hon samlar i en ask utan att förstå vad den anonyme avsändaren kan tänkas mena med att skicka dem till henne. När hon det sjätte året också får ett besynnerligt brev söker hon upp Sherlock Holmes, som genast griper sig an det märkliga fallet, fallet med De fyras tecken. (beskrivning från adlibris)
 
Återigen måste jag säga att Doyle imponerar på mig. Det är roligt och det är underhållande. När jag läser om Sherlock Holmes så ser jag dock inte Robert Downey Jr framför mig. Nej, jag tänker mig honom snarare som en äldre Sheldon Cooper från Big Bang Theory, fast i tidstypisk klädsel och kanske en höghatt på huvudet. Lite för smart för sitt eget bästa inom vissa områden, men kanske inte helt knivskarp när det kommer till andra.
 
De fyras tecken är en klurig historia och här får vi möta Watsons blivande fästmö för första gången. Boken är inte speciellt lång, bara runt 100 sidor. Men jag är glad att ha läst ytterligare en hyllvärmare samt kunna lägga ännu en klassiker till listan över lästa böcker.
 
/Sara
 
Paget holmes.png
 
Dr Watson och Sherlock Holmes


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0