Midnattsgränden!

Jag vill tipsa om ännu en bok som Fenix ger ut nu i vår. Midnattsgränden är den tredje boken i Rachel Caines YA-serie Vampyrerna i Morganville. Om ni vill läsa mer om de tidigare böckerna i serien kan ni göra det nedan:
Glashuset
Döda flickors dans
 
Inlägget nedan innehåller spoilers för er som inte läst de två tidigare böckerna!
 
Beskrivning från förlaget: I förhoppning om att få beskydd - både åt sig själv och åt vännerna i Glashuset - har Claire bundit sig till Amelie, den mäktigaste vampyren i hela Morganville. Men Amelie har en dold agenda och hon ser till att Claire blir lärling hos den galne Myrnin, vampyren som bor i Morganvilles mörkaste gränd och som har dödat fler människor under de senaste åren än alla de andra vampyrerna tillsammans. Myrnin har mycket att lära Claire - om hon överlever lektionerna vill säga …
 
Vampyrerna i Morganville hör till en av de bättre ungdomsserierna som ges ut på svenska just nu tycker jag. Gillar man vampyrer, spänning och kärlek är chansen stor att man kommer att gilla den här serien. Böckerna är lättlästa och underhållande, men enligt min mening tar de slut lite för fort. Jag hade nog helst sett att Rachel Caine gav ut lite färre, men betydligt tjockare böcker i stället. Men ofta är det väl så att om man gillar en bok så är den ofta alldeles för kort.
 
Även om det var ett tag sedan jag avslutade den andra boken i serien, tyckte jag att jag snabbt kom in i handlingen. Av karaktärerna så gillar jag nog Eve bäst. Men Michael är härligt mystisk och Claire är en så där självständig och olycksdrabbad hjältinna som alltid kör sitt eget race. Shane har jag stundtals lite svårt för. Han har väldigt lätt att ta till våld, även om det för det allra mesta är befogat i vampyrstaden Morganville där var dag kan bli din sista. Hans gentlemannamässiga sätt mot Claire känns dock lite konstlat och inte särskilt trovärdigt, enligt mig.
 
Tack till Fenix för boken!
 
/Sara
 
Midnattsgränden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0