Onda flickor!

Onda flickor blev den andra deckaren för mig denna månaden och även detta exemplar kom från Modernistas utgivning. Att jag ville läsa den här boken var till stor del på grund av Val McDermids fina kommentar på framsidan.
 
"Genuint skrämmande och känslomässigt omtumlande ...oemotståndlig."
 
Eftersom jag verkligen gillar det Val McDermid skriver, trots att jag bara läst hennes fristående deckare hittills och inte ens påbörjat Tony Hill-serien, blev jag väldigt nyfiken på vad jag skulle tycka om Onda flickor.
 
Sommaren 1986 dömdes elvaåriga flickor till fängelse för mord. Jade och Bel som endast känt varandra en dag dömdes för mordet på den fyra år gamla Chloe. Tjugofem år senare rapporterar journalisten Kirsty Lindsay om en serie mord på unga kvinnor på en engelsk turistort. Hennes efterforskningar leder henne till städaren Amber Gordon. Så möts de på nytt Jade och Bel, som inte sett varandra sedan dagen då de dömdes för mord. Rädda att någon ska få reda på deras riktiga identiteter i och med all mediauppmärksamhet som morden fått, gör de vad som helst för att hindra familj och vänner från att få reda på sanningen.

 
Jag kände mig lite kluven när jag läste den här boken. Mest på grund av att jag medan jag läste satt och sympatiserade med två dömda barnamördare. Barn som dödar barn är en sådan sak som verkligen berör, och då inte på ett bra sätt. Jag var flera gånger osäker på om jag verkligen ville läsa de kursiva avsnitten i boken som berättade om vad som hände den där sommardagen för 25 år sedan.
 
För att återknyta till McDermids fina ord ovan så kan jag hålla med om att boken är skrämmande stundtals men framför allt att den är känslomässigt omtumlande. Ibland vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om Jade och Bel och deras olyckliga öde. Oemotståndlig vet jag dock inte om jag skulle kalla boken. Jag tyckte att vissa partier kändes ganska sega och det tog ett tag innan jag kände att jag började gilla boken. Helt fast i handlingen blev jag aldrig riktigt heller och därför blir det ett medelbetyg från mig.
 
Boken är välskriven och jag testar gärna och läser något mer av Alex Marwood i framtiden. Onda flickor kan du köpa på adlibris, bokus, bokii eller cdon.

Tack till Modernista för läsexemplaret!
 
/Sara
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0