Enders spel!

 
"För att utveckla ett säkert försvar mot en attack från en fientlig, utomjordisk ras, föder staten upp barngenier och tränar dem till soldater. En lysande ung kille, Andrew »Ender« Wiggin, bor med sina snälla men distanserade föräldrar, sin sadistiske bror Peter och sin älskade syster Valentine.
Ender blir den i familjen Wiggin som värvas till stridsskolan, för rigorös militär utbildning. Enders förmågor skänker honom respekt och gör honom till en ledare i skolan. Samtidigt plågas han av känslor av ensamhet, rivalitet, press från de vuxna lärarna och rädsla för de invaderande utomjordingarna.
Är Ender den general jorden behöver? Kriget har rasat i hundra år, och jakten på den perfekta generalen har pågått nästan lika länge. Enders två äldre syskon är precis lika speciella som han, men på olika sätt. Tillsammans har de tre de förmågor som krävs för att bygga upp en ny värld.
Om världen överlever, vill säga"
 
 

Innan jag började läsa hade jag inga direkta förväntningar på boken. Visste bara vagt vad den handlade om. Nu i efterhand kan jag inte säga annat än att jag är tagen. Card skriver otroligt bra och som läsare sugs man in i berättelsen från sida ett. Det är långt ifrån någon lättsam historia och det finns gott om diskussionsämnen. Enders spel skulle passa mycket bra som undervisningmaterial inom etik och moral på gymnasienivå exempelvis. Det framtida dystopiska samhälle som beskrivs i boken har många beröringspunkter med dagens samhälle. 
 
Det finns fler böcker om Ender, men inga översatta till svenska. Jag och maken har spanat in Awesome Books och de hade flera. Får nog bli ett framtida inköp eftersom vi båda gav boken två (om inte fyra) tummar upp. 
 
/ Bea
 
Tack till Modernista för boken!
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0