Kryptan!

Oktober 1891. Léonie Vernier gör ett märkligt fynd i en skog på landsbygden - en bortglömd grav, en krypta med mystiska inskriptioner. Hon hittar dessutom en samling tarotkort som påstås kunna styra över livet och döden.

Drygt hundra år senare kommer Meredith Martin till Frankrike för att forska kring kompositören Claude Debussy, men ett mystiskt foto av Léonie Vernier gör henne nyfiken på denna mystiska parisiska. Vart tog hon vägen? Föga anar Meredith att händelserna i det förflutna har bäring på nuet. När hon söker sig till skogsgläntan med kryptan inser hon plötsligt att hennes eget liv är i fara ...
 

Kate Mosse håller sannerligen på att bli en utav mina absoluta favoritförfattare. Efter att ha läst Labyrinten, Vintervålnader och nu även Kryptan finns det ännu inget i hennes författarskap som gör mig besviken. Kryptan lyckas fylla skorna efter Labyrinten med bravur och står på intet sätt sin föregångare efter. Den tredje delen i Mosses Languedoc-trilogi, Citadel kom ut i England tidigare i år och förväntas översättas under 2014. Jag längtar redan! Dessutom verkar ytterligare en bok har getts ut som efter vad jag har luskat ut också är någon form av fristående roman. Min stora sorg än så länge är att Labyrinten och Kryptan är så svåra att få tag på i inbundet. Men, men man måste ju ha någon utmaning i sitt antikvariat- och secondhand-spanande.

 

Så för att sammanfatta detta prisande är Kryptan enligt min åsikt en fullpoängare!

 

/ Bea

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0