Temaläsning: Främlingen!

En bok som kändes som en självklarthet när det kommer till temat Skottland var förstås Diana Gabaldons episka kärlekssaga. Hemma i bokhyllan finns sju böcker i serien och nu när jag läst den första är jag sugen på mer.
 
Beskrivning: Claire Randall är på semester med sin make i Skottland. Efter att ha varit åtskilda under andra världskriget har de nu tagit en andra smekmånad för att åter igen lära känna varandra. När Claire besöker en gammal stencirkel blir hon förflyttad bakåt i tiden, till 1743. Först tror hon att hon hamnat mitt i en filminspelning, men ack så fel hon har. Hon blir attackerad av en engelsman för att sedan bli räddad av ett gäng skottar som tar henne med till MacKenzieklanen. Längtan efter maken Frank och 1900-talet är svår, men hon upptäcker även att hon fått känslor för mannen som räddat henne undan engelsmännen, Jamie Fraser. En ung skotte med ett pris på sitt huvud.
 
Främlingen är en riktigt bra historisk roman. Att kalla den för en romance tycker jag dock är lite missvisande. En historisk roman med inslag av romantik känns mer passande. Romanceböcker brukar innehålla ganska långrandiga och detaljerade beskrivningar utav diverse kärlekshandlingar. Vissa böcker kan t.ex. andvända flera sidor till att beskriva hjälten och hjältinnas första kyss. Men så är inte fallet i Främlingen. Dock beskriver Gabaldon både tortyr- och våldtäktsscener med stor inlevelse och detaljrikedom. Själv hade föredragit att läsa om frivilliga aktiviteter istället för övergrepp, men man kan inte få allt.
 
Jag kommer garanterat att fortsätta läsa om Claire och Jamies öden och äventyr. Synd bara att de måste vara så himla långa. Främlingen innehöll ca 730 sidor och är den kortaste boken i serien...
 
Främlingen får även den...
 
 
....fyra av fem säckpipor!
 
/Sara
 
Främlingen


Kommentarer
Postat av: Lena

Skriver Diana Gabaldon bara historiska romaner? Är de läsvärda? Har sett böcker av henne och länge funderat på om jag skall läsa dessa.

2013-02-21 @ 17:12:43
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Annika

En kompis till mig lurade mig att börja läsa den här serien av Gabaldon och jag älskade den. Svårt att tro om man betänker att jag i normala fall i stort sett enbart läser deckare, men så är det.

2013-02-22 @ 06:11:32
URL: http://alkb.se
Postat av: Bibliophilia

Jag har alla böckerna hemma, men har inte kommit längre än halvvägs genom tredje boken. De är alla väldigt långa och det kam bli lite långrandigt. Men de två första böckerna i serien är riktigt bra! De har jag läst om flera gånger.

2013-02-22 @ 07:31:12
URL: http://bibliophilia.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0