Labyrinten

Alice och Alaïs - 800 år skiljer dem åt men en magisk hemlighet förenar dem.

I juli 1209 får en sjuttonårig flicka en underlig bok i gåva av sin far. Han hävdar att boken rymmer den heliga Graalens tvåtusenåriga hemlighet och att den leder tillbaka till det gamla Egypten. Fastän Alaïs inte lyckas tyda de främmande orden och tecknen på boksidorna, förstår hon att hennes livsuppgift blir att bevara labyrintens hemlighet och finna ett säkert gömställe för boken.

I juli 2005 hittar Alice Tanner två skelett i en bortglömd grotta i franska Pyrenéerna. Hon förundras över den labyrint som huggits in i grottväggen och inser samtidigt att hon stört friden på en helig plats. En plats som enbart borde finnas i det fördolda. På något vis har Alice blottlagt en fruktansvärd händelse i det förflutna, som samtidigt är hennes eget förflutna...

 

Jag lånade Labyrinten av Lärarinnan på vår senaste bokcirkel. Jag var noga med att påpeka att det kunde ta ett tag innan jag läste den och att det kanske skulle dröja innan hon fick tillbaka den. Blev det då så? Nej, så fort jag läst klart Kinsellas Cocktails för tre, kastade jag mig glupskt över denna historiska äventyrsroman som jämförs med Da Vinci-koden (DVK).

 Var det då en värdig jämförelse? Enligt mig överträffar den förra den senare med hästlängder. Labyrinten är en välskriven historia med oväntade kast och intressanta karaktärer. Den blir inte lika konspiratorisk som DVK, som enligt mig, blev lite för mycket mot slutet. Ser verkligen fram emot att läsa mer av Kate Mosse. Jag uppskattar böcker med dubbla tidsperspektiv där personer som levt århundraden ifrån varandra ändå vävs samman. Bitvis är den lite brutal, men hur skulle man kunna skildra något så fruktansvärt och blodigt som invasionen av Pays D’Oc realistiskt utan att det blir lite krossade ben och brinnande bål. 

Något som gjorde att boken lockade mig extra mycket var att den utspelar sig i den sydfranska, medeltida staden Carcassonne, som blivit förlaga till ett sällskapspel som är mycket uppskattat här hemma.

 Nu återstår endast att få maken att läsa boken. Jag vill diskutera!

 

/ Bea

 

 



Kommentarer
Postat av: Anna (med näsan i en bok)

Tyckte väldigt bra om den här boke - kan rekommendera Kryptan också där en av karaktärerna dyker upp igen:)

2013-02-06 @ 13:55:57
URL: http://mednasanienbok.blogspot.com
Postat av: Lärarinnan

Vad kul att du tyckte om den!!

2013-02-07 @ 16:15:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0