Mitt perfekta liv

När jag tog fram denna rosa pocketbok ur bokhyllan såg jag fram emot lite lättsam och ytlig underhållning. Mitt perfekta liv av Sarah Dessen visade sig dock vara något helt annat.

 

För Macy 17 år förändrades allt den där annandagjulmorgonen. Från den dagen blev världen och allting i den Efter. Innan var Macy den lovande löpartalangen. Efter var hon tjejen som sett sin pappa dö. Tjejen som suttit och krampaktigt hållt hans kalla hand medan ambulanssjukvårdarna förgäves försöket få liv i honom. Macys syster Caroline kunde sörja öppet och förtvivlat. Macy och hennes mamma har aldrig tillåtit sig bryta ihop utan håller sorgen i schack genom att strukturera upp sin tillvaro in i minsta detalj. Inte ett smutsigt glas på diskbänken. Inte ett veck på skjortan. När Macys pedantiske pojkvän Jason, bestämmer att de ska ta en paus över sommaren börjar Macy ifrågasätta sitt liv. Kanske är hennes perfekta liv inte så perfekt som hon trott. Hon tar ett extrajobb på den kaotiska cateringfirman Wish där hon lär känna nya människor. Människor som inte är som Jason, som skriver listor och planlägger allt in i minsta detalj. Människor som får Macy att börja vilja leva igen, men kan Macys mor tolerera att hennes perfekta dotter börjar leva sitt eget liv.

 

Som jag nämnde innan så överraskade den här boken mig verkligen. Jag trodde att det var fråga om någon lättsam ungdomschiclit. Ni vet, olycklig tjej träffar ny spännande kille och tycke uppstår. Men så var det verkligen inte. Jag tycker att Dessen skriver om sorg och hur sorg kan förändra och faktiskt förstöra en familj på både ett jordnära och ett gripande sätt. Jag blir tagen när jag läser detta. Jag blir rörd till tårar både av frustration, sorg och ilska när jag på sidorna läser hur Macy och hennes mamma tampas med sin sorg och sina fasader inför varandra. Hur de ständigt går förbi varandra och aldrig kan mötas.

 

Jag kan varmt rekommendera Mitt perfekta liv och jag har redan börjat spana efter fler böcker signerade Dessen.

 

Mitt perfekta liv

 

/ Bea

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0