Temaläsning: Beyond the highland mist!

Sista boken i min temaläsning blev den första delen i Karen Marie Monings serie Highlander. En serie som det finns inte mindre än åtta böcker i. Har läst på flera ställen att första boken, den som jag läst, ska vara en bland de svagaste och att serien ska bli bättre i kommande böcker.
 
Beskrivning från adlibris: He was known throughout the kingdom as Hawk, legendary predator of the battlefield and the boudoir. No woman could refuse his touch, but no woman ever stirred his heart--until a vengeful fairy tumbled Adrienne de Simone out of modern-day Seattle and into medieval Scotland. Captive in a century not her own, entirely too bold, too outspoken, she was an irresistible challenge to the sixteenth-century rogue. Coerced into a marriage with Hawk, Adrienne vowed to keep him at arm's length--but his sweet seduction played havoc with her resolve.
 
Rent spontant skulle jag säga att denna boken var det svagaste kortet i mitt Skottlands tema. Egentligen är den väl som romanceböcker är mest. Men den föll mig ändå inte riktigt i smaken. Kanske var det blandningen av magi och historia som inte riktigt gick ihop. Jag förstod inte riktigt vitsen med de där feérna som var med i boken. Nej, jag hade helst sett att tidresandet varit det enda magiska i boken och att man sedan fått en romance som utspelade sig i 1500-talets Skottland. Men när feérna kom med i bilden blev det lite pannkaka av allt ihop. Därmed inte sagt att boken inte var underhållande, nej, den var helt okej. Jag hade förväntat mig något bättre helt enkelt. Men eftersom jag tidigare nämnt att jag läst att serien ska bli bättre så kanske jag ger den en chans till.
 
Ett mål detta året var att avsluta serier. I och med mitt Skottlands tema har jag lyckats påbörja inte mindre än fyra nya serier. Men det verkar omöjligt att hitta böcker som inte är en del i en serie nu för tiden. Något som däremot är bra med romanceserier är att böckerna allt som oftast är avslutande så man behöver ju nödvändigtvis inte fortsätta att läsa serien, om nu författaren inte verkligen faller en i smaken. Och när det kommer till Karen Marie Moning så är jag inte riktigt säker.
 
Beyond the highland mist får...
 
 
...tre säckpipor av fem möjliga!
 
Nu ska jag klura på vad jag ska välja som nästa tema och försöka knåpa ihop en liten video som avslutning på temat Skottland.
 
/Sara
 
Beyond the Highland Mist


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0