Blodsmagi!

Läste på julaftons förmiddag ut Tess Grattons Blodsmagi. Jag vet att det är lite av ett helgerån att läsa något så ojuligt som en blodsdrypande dark fantasy på självaste Jesus födelsedag, men jag var liksom tvungen att läsa ut den. Det var sååå spännande.
 
Det börjar oskyldigt: Rita en cirkel på marken ... lägg ett dött löv I mitten ... strö över lite salt ... läs en formel på latin ... tillfoga några droppar färskt blod.

Det där sista är kanske inte så enkelt ändå. Men för Silla känns det ändå rätt. Sedan hennes föräldrars fruktansvärda död har ingenting ens varit i närheten av att kännas rätt. Silla är beredd att göra vad som helst för att avslöja sanningen om sin familj till och med pröva besvärjelserna i boken som hon nyligen fått i sin ägo, och som verkar ha tillhört hennes pappa. Till och med offra sitt eget blod.

Men boken är inte det enda som är nytt i Sillas liv. Nicholas har precis flyttat in i grannhuset. Silla misstänker att han såg när hon utförde blodsmagin på kyrkogården, vid sina föräldrar grav. Men vad han än såg och vad han än anser om det så vill hon vara med honom.
 

Ja, det låter kanske inte så läskigt, men det här kan vara det läskigaste jag läst på länge, kanske någonsin då jag inte har för vana att läsa läskiga saker. Jag läser mest trevliga saker som slutar lyckligt. Jag kan säga så här att om den här boken blir film är det frågan om jag skulle våga se den. I verkliga livet har jag ganska svårt för blod (jag har fått det av min far). Skulle Blodsmagi bli film skulle den innehålla ganska mycket blod. Bara titeln säger ju en hel del. Att inte Silla, Nicholas och Reese blir anemiska är ett under.
 
Allt blod till trots är den dock väldigt spännande. Jag skulle mer klassa den som en rysare än som en dark fantasy. Silla och Reeses föräldrar har blivit brutalt mördade och alla tecken tyder på att det var fadern som först mördade mamman och sedan tog sitt liv, men det är något som inte stämmer. Den unge killen Nicholas flyttar in granne med Silla och Reese. Han har ärvt sin morfars gamla hus. Han har diffusa minnen från sin barndom om kyrkogården, huset och saker hans mamma kunde göra, magi. Tillsammans försöker ungdomarna reda ut vad som hänt och när alla tror att allt är frid och fröjd börjar hemska saker att hända. Hu!
 
Bra bok, mycket spännande. Ser fram emot nästa del(?). Tror att det ska komma flera, men boken kändes ändå avslutande. Jag får väl helt enkelt vänta och se.
 
/ Bea
 
 


Kommentarer
Postat av: Anna - Boktycke

Åhh, den här vill jag också läsa. Har längtat efter den sen jag fick veta att den skulle ges ut på svenska. Gott nytt år!

2013-01-01 @ 13:43:00
URL: http://boktycke.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0