En studie i rött!

Som jag tidigare nämt i min just nu-enkät så gillar jag verkligen Sherlock Holmes. Jag älskar filmerna, tv-deckarna och nu senast även tv-serien (Elementary). Men jag har aldrig läst orginalet. Eftersom jag ska försöka läsa lite mer klassiker i år (5st), så passar ju Sherlock Holmes alldeles utmärkt. I bokhyllan här hemma finns två samlingsvolymer av Conan Doyle. Dels en med romanerna En studie i rött, Baskervilles hund, Fruktans dal och De fyras tecken. Men också en volym med kortare noveller som heter Skandalen i Böhmen och andra berättelser. Jag började med att ta mig an En studie i rött, eftersom det verkar vara den roman som skrevs först.
 
I ett hus i södra London hittas en amerikan mördad. När Scotland Yard står som handfallna tar de in hjälp från problemlösaren Sherlock Holmes. Med på äventyret följer hans nyblivne rumskamrat och fd militärläkaren Watson.
 
En studie i rött är mycket underhållande och riktigt klurig. Rolig och lättläst för att vara en så pass "gammal" bok, som man väl ändå får kalla den. Det är lätt att förstå varför Sherlock Holmes fortfarande är så populär som han är!
 
/Sara
 
En studie i rött


Kommentarer
Postat av: Lena

Gammalt och bra!

Svar: Ja faktiskt! Ibland brukar gammalt innebära tråkigt eller tungt för mig, men inte i detta fallet.
Beas Bokhylla

2013-01-21 @ 14:39:41
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bokslott

Jag älskar verkligen Sherlock Holmes i de flesta av hans former :)
Jag tycker att det är roligt att böckerna,som du sa, fortfarande är so populära och lätta att läsa :)

2013-01-21 @ 20:05:36
URL: http://bokslott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0