Döden till mötes!

På semestern hann jag med att återvända en snabbis till min gamla trogna Agatha Christe. Vill man läsa om något trevligt mysmord är detta alltid en hit. Denna gång läste jag Döden till mötes, en av de få böcker som jag ännu ej läst eller sett en filmatisering av. Det är även den bok på vilken en kollega till mig spelat pjäsen. Det ska bli roligt att diskutera boken med henne. Jag kom aldrig iväg och såg teaterföreställningen, skulle vara intressant att jämföra vad som skiljer sig åt.
 
Nåväl, detta är handlingen i sin korthet: Familjen Boynton är på resande fot i Palestina. Detta är första gången familjen lämnar England. Klanen Boynton styrs av den sadistiska matronan och tillika styvmodern till tre av barnen, Mrs Boynton. Vid en utflykt till klippstaden Petra hittas Mrs. Boynton död. Frågan är vem som gjorde det? Alla verkar skuldmedvetna på något vis. Både folk inom och utom den innersta kretsen. Vem skulle kunna reda upp det hela om inte den lille belgaren med de pedantiskt skötta mustascherna? Jag syftar naturligtvis på Hercule Poirot.
 
För egen del, om jag får skryta lite, så listade jag ut det hela på sidan 60, redan innan mordet var begånget. Detta kan i efterhand kännas lite trist. Det kunde varit mer fördolt, men det var njutbart ändå.
 
/ Bea
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0