Kameliadamen!

Kameliadamen av Alexandre Dumas d.y. från 1848 var en av klassikerna som jag plockade på mig under förra helgens bokshopping. Jag hade inte tidigare läst boken, men visste vad den handlade om och kanske framför allt hur den slutade.
 
När jag var yngre var en av mina favoritfilmer filmatiseringen av musikalen Annie. Vid ett tillfälle i filmen är Annie på bio och filmen som visas är just Kameliadamen, med Greta Garbo och Robert Taylor som Marguerite och Armand. Det var dessa små glimtar som gjorde att jag alltid tänkt att jag någon gång skulle läsa Kameliadamen. Så när jag hittade boken var jag tvungen att ta med den hem.
 
Alexander Dumas d.y. hittade inspirationen till Kameliadamen i sin älskarinna och tillika kurtisanen Marie Duplessis, som dog i tuberkulos vid 23 års ålder. Boken har i sin tur inspirerat till filmer, balett och opera. Efter lite googlande inser jag att min skådespelarfavorit Colin Firth har medverkat i en inspelning av Kameliadamen från 1984. Den måste jag nog helt enkelt lägga vantarna på. En annan av mina filmfavoriter från förr var Moulin Rouge som också inspirerats av Kameliadamen.
 
Boken handlar om kurtisanen Marguerite Gautier som var älskarinna till flera rika och högt uppsatta män i 1800-talets Paris. När hon möter den unge Armand Duval inser hon för första gången vad riktig kärlek är. Kan Armands kärlek få Marguerite att lämna sitt lyxiga liv som kurtisan för ett enklare liv på landet och är Marguerite villig att offra allt, inlusive Armands rykte för ett liv tillsammans med honom?
 
Som ni alla säkert vet är detta ingen lycklig historia och trots att jag visste vad jag gav mig inte på när jag började läsa, kunde jag inte hindra tårarna från att rulla när slutet kom.
 
/Sara
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0