Sol och vår!

Efter att ha tagit en paus från Saltön i nästan ett år har jag nu läst den fjärde boken i Viveca Lärns folkkära västkustsvit.
Sol och vår får vi följa de brokiga karaktärerna på Saltön då de förebereder sig för påsken. Vårkänslorna yr i luften och förhållanden spirar och vissnar. Emily återvänder till Saltön efter det att hennes älskade café Sockerskorpan brunnit ned. Blomgren ifrågasätter meningen med tillvaron medan hans bror Orvar ser en ljusnande framtid an. Sara och McFie planerar att flytta till Paris och Lizette Månsson och Klabben planerar stora ting för Saltöns framtid.
 
Som alltid när man slår sig ned med en Saltö-bok så vet man att man har en kort om än trevlig lässtund framför sig. När jag skiljdes från ön sist var det med en känsla av att karaktärerna stod mig upp i halsen - en känsla man kan få när man läst för många böcker i en serie i tät följd. Nu däremot kändes Blomgren, Emily, Johanna och McFie nästan spännande igen. Däremot tröttnar man fort på deras destruktiva mönster. Vad invånarna på Saltön skulle behöva är en vettig terepeut och en skopa sunt förnuft. Icke desto mindre dras man till dem och vill läsa mer om deras göranden och låtanden. Den femte boken, Värmebölja, fick jag utav Sara igår. Så vem vet, det kanske inte dröjer så länge till jag läser nästa bok.
 
/ Bea
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Lena

Min kära mamma älskar denna serie. Skall låna den och läsa när jag läst ikapp lite av mina egna böcker.

2013-07-07 @ 13:07:20
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Caroline - Bland böcker

Jag tyckte riktigt bra om Saltö-serien, men å andra sidan gick det ett bra tag mellan varje bok jag läste... Kan tänka mig att man blir ganska mätt på dessa karaktärer om man får dem serverade som en överdos.

2013-07-07 @ 16:38:54
URL: http://blandbocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0