Burned!

Författaren Ellen Hopkins står med på årets boktolva då jag länge varit nyfiken på hennes böcker på vers. Så när jag skulle skriva en lite önskelista till Mors dag, skrev jag upp Burned. Jag har hört mycket gott om Hopkins böcker och såg fram emot att äntligen få läsa något av henne.
 
It all started with a dream. Nothing exceptional, just a typical fantasy about a boy, the kind of dream that most teen girls experience. But Pattyn Von Stratten is not like most teen girls. Raised in a religious -- yet abusive -- family, a simple dream may not be exactly a sin, but it could be the first step toward hell and eternal damnation. This dream is a first step for Pattyn. But is it to hell or to a better life? For the first time Pattyn starts asking questions. Questions seemingly without answers -- about God, a woman's role, sex, love -- mostly love. What is it? Where is it? Will she ever experience it? Is she deserving of it? It's with a real boy that Pattyn gets into real trouble. After Pattyn's father catches her in a compromising position, events spiral out of control until Pattyn ends up suspended from school and sent to live with an aunt she doesn't know. Pattyn is supposed to find salvation and redemption during her exile to the wilds of rural Nevada. Yet what she finds instead is love and acceptance. And for the first time she feels worthy of both -- until she realizes her old demons will not let her go.

Burned
var en fantastisk och gripande bok som helt enkelt inte gick att sluta läsa. Språket är vackert men ändå lättläst. Boken hade varit en solklar fullpoängare om inte....
 
Spoliervarning!
 
....den hade slutat såå dåligt. Jag älskar lyckliga slut och har jag lagt ner tid på att läsa en bok som sedan inte slutar bra, ja då känner jag mig lite lurad. Slutet är överraskande, chockartat men absolut inte det jag satt och hoppades på.
 
Det är nästan så man undrar om inte Ellen Hokins var lite ironisk när hon satte bokens titel. Där sitter jag och läser intet ont anande och älskar verkligen det jag läser. Så romantiskt, så gripande. Men så tar boken slut och jag känner mig lurad, ledsen och arg. Sen lägger man ihop boken och titeln man har framför sig, kan mannu  mycket väl själv relatera till - BURNED! Ja, så kände i alla fall jag...
 
/Sara
 
Burned


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0