Frukost på Tiffany's

Förutom att jag den senaste tiden verkar ha fått blodad tand när det gäller spökhistorier (Hellberg och Walters) tycks det mig som att jag även fått ett sug efter klassiker. Detta sug kan till stor del härledas till min och Judits Klassikerpodd, men även utan den har jag märkt att mitt läsande av klassiker har ökat. Detta är något som gläder mig då jag vet att jag inom detta fält ligger hopplöst efter. Mitt senaste förvärv till min bank av samlade läsupplevelser är Truman Capotes Frukost på Tiffany’s som jag ”vann” i Motions- och Må bra-bingon på jobbet.

 

Frukost på Tiffany’s kretsar kring den unga kvinnan Holly Golightly och hennes granne. Den senare är berättarrösten i denna korta och kärnfulla roman på blott 120 sidor.

Holly är en ung och excentrisk kvinna och för sin samtid lever hon ett liv långt från normen. Vi befinner oss i New York vid tiden för andra världskriget och får genom ögonen på den icke namngivne grannen till Holly möta en brokig skara människor som kretsar kring Ms. Golightly som malar kring en låga. Liksom liknelsen antyder slutar det inte alltid så väl för de som kommer henne nära. Det är idel obesvarad kärlek, vilda fester och en liten smula galenskap. Boken utspelar sig kring ett turbulent år i Hollys liv och det är upp till läsaren att själv fantisera över hur hennes liv kom att te sig efter det att vi lämnar henne på någon okänd plats i Rio.

 

Direkt efter det att jag hade läst ut boken såg jag trailern till filmen från 1960 med Audrey Hepurn i huvudrollen. Det jag såg gjorde mig dock något förbryllad då filmen och boken verkar skilja sig åt på i stort sett alla punkter. Nåväl, jag tänker se den ändå. Den är ju trots allt en klassiker både i film- och i bokform.

 

/ Bea

 



Kommentarer
Postat av: Nathalie

Filmen skiljer sig VÄLDIGT mycket från boken. Men båda är underbara. Jag växte upp med filmen (min mamma älskar Audrey Hepburn) så jag blev förvånad när jag till slut läste boken för ett par år sedan men generellt sett så var min förvåning mer utav en positiv överraskning. Så länge man skiljer på Breakfast i bokform och Breakfast i filmformat så kommer du nog gilla filmen också. Det är ju den versionen som är mer känd. Så jämför inte det du ser med det du läst. Filmen handlar om en annan Holly Golightly helt enkelt :)

Svar: Tack! Jag ska se den med ett öppet sinne. :)
Beas Bokhylla

2013-06-05 @ 17:58:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0