Hope

Denna månads bokcirkelbok är Hope av Leslie Pearse, så här skriver förlaget om boken.
 
"Hope är en dramatisk kärlekshistoria i krigets skugga. När Hope är nyfödd förs hon bort från den rika familjen Harvey på Briargate Hall till en liten by i närheten. Där växer hon upp som i den fattiga, kärleksfulla familjen Renton, och hennes sanna identitet förblir en hemlighet. Hopes idylliska barndom får ett abrupt slut den dagen hon råkar bli vittne till en hemlig kärleksaffär på familjen Harveys gods. Hon tvingas genom utpressning ge upp sitt liv i Somerset och lämna sin älskade familj för att aldrig återvända. Förtvivlad och utfattig kämpar Hope för att överleva i Bristols slumkvarter. Men mitt ibland det förödande kolerautbrottet visar Hope ett oerhört mod som skicklig sköterska, en fallenhet som så småningom tar henne till Krimkriget och de fasansfulla slagfälten. Men Hope kommer att återvända till England och möta de personer som fördrev henne därifrån. De mörka familjehemligheterna är inte för evigt tystade ..."
 

Till en början tyckte jag att boken kändes seg och jag fann helt enkelt inte lusten att läsa den längre stunder. Varför, vet jag inte, men jag fastnade inte för varken handlingen eller karaktärerna. Detta kom dock att ändras och nu när jag är klar ser jag tillbaka på en mycket välskriven och historiskt intressant roman. Delar av boken utspelar sig i Bristol under koleraepedemin på 1840-talet och man får som läsare även en intressant inblick i Krimkrigets historia genom sjuksköterskan Hopes ögon. I efterordet framgick det att Pearse gjort en diger research av sjukvården i fält under just detta krig. Om det är något som jag uppskattar så är det just historiska romaner med kött på benen. Fakta och fiktion är en strålande kombination. På tal om Krimkriget så har jag faktisk läst en roman tidigare som utspelar sig under denna historiska händelse och det är Boris Akunins andra bok om Erast P. Fandorin, Turkisk gambit. Denna utspelar sig dock på ryssarnas sida och inte engelsmännens, fransmännens och turkarnas, som Hope gör. Nåväl, jag ser fram emot att läsa fler böcker av Pearse. Tycker om hennes tema med kvinnonamn på titlarna. Andra romaner av Pearse heter exempelvis: MaryBelleDaisy och Beth & Susan m.fl..
 
/ Bea
 
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0