Huset Ushers undergång

I min senaste beställning från Bokus fanns det två noveller från Novellix. En utav dem var Edgar Allan Poes Huset Ushers undergång, en kuslig och välskriven liten historia på dryga 30 sidor. Den handlar om Berättaren som inbjuds till sin ungdomsvän Mr. Ushers barndomshem - ett kråkslott ute i ödebygden. Väl där möts han av en sjuklig och neurotisk Roderick Usher som lider av flertalet psykiska åkommor. Roderick är övertygad om att huset har ett medvetande och att det vill honom och hans syster illa – smitta dem med onda ting. Systern Madeleine är mer illa därhän än brodern och avlider inte långt efter det att Berättaren anlänt. De lägger henne i en kista djupt nere bland källargångarna, men kan hon få ro?

 

Jag har börjat uppskatta noveller eller kortare romaner mer det senaste och en anledning därtill tror jag är att allt onödigt stoff reduceras bort. Endast det essentiella finns med - ingen extra fyllning. Ibland vill man läsa sida upp och sida ned av ovidkomligheter, men ibland vill man koncentrera sig på berättelsens kärna. Då jag även har inhandlat F. Scott Fitzgeralds novell om Benjamin Button, så kommer det garanterat att bli fler noveller framöver.

 

 

/ Bea

 

 


Kommentarer
Postat av: Mrs E

Det här är en av mina favoriter bland Poes berättelser.

2013-06-19 @ 10:08:11
URL: http://whatyoureadin.blogspot.se
Postat av: Maria

Närmaste jag kommit novellen är en filmatisering från 1960. Den var ganska läskig, om jag inte minns fel.

Svar: Det kan jag tänka mig. Var det en lång- eller en kortfilm? / Bea
Beas Bokhylla

2013-06-19 @ 17:08:57
URL: http://www.pocketblogg.se/
Postat av: Lena

Har beställd denna novell och tre till som jag väntar hem vilken dag som helst. Skall bli roligt att läsa!

2013-06-19 @ 20:36:44
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Maria

79 minuter lång enligt Wikipedia

2013-06-23 @ 09:48:04
URL: http://www.pocketblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0