Nektar

Efter att ha läst La Cucina av Lily Prior blev jag nyfiken på mer av denna författares smått udda berättselser och karaktärer och Nektar gjorde mig inte besviken på det området.
 
Nektar kretsar handlingen kring den unga albinokvinnan Ramona. Hon arbetar som kammarjungfru hos en välburgen Signor och Signorina. Förutom sitt avvikande yttre, som på intet sätt anses vackert, utsöndrar Ramona en doft som gör alla män galna av lusta. Detta element i boken beskrivs snarare som en komisk och tragisk situation för de stackars männen än som något egentligen lustfyllt. Denna doft leder till en självklar popularitet hos männen på egendomen, men även till en lika självklar fientlighet från kvinnorna. En dag beslutar sig Ramona för att slå sig till ro och hon gifter sig med egendomens biodlare. De gamla kvinnorna drar en lättnadens suck nu när Ramona ingått det äkta ståndet. Detta ingående visar sig dock inte hindra Ramona från att fortsätta sitt leverne mer eller mindre obehindrat. Redan dagen efter bröllopet hittar biodlaren Ramona tillsammans med hans lärling och han dör kort därefter för egen hand. När hans lik försvinner spårlöst blir det upptakten på en hemsökelse som följer Ramona resten av livet. När hon några månader senare föder en dotter, märker hon till sin bestörtelse att doften försvunnit. Den har gått i arv till dottern.
 
Nektar är en bok som man läser på en eftermiddag. Det är en absurd och komisk historia om vidskeplighet, galenskap och driftstyrda människor. Det sunda förnuftet lyser med sig frånvaro och man kan inte annat än tycka lite synd om dessa arma, impulsdrivna människor. Någon som jag däremot inte fann någon sympati med var den själviska och egenkära Ramona som tror att hon är nästa stora operadiva och som förstör människoliv vart hon än drar fram. Jag gav Sara ett kort sammandrag av handlingen och hon tyckte att det påminde lite om Isabel Allendes karaktärer. Jag är benägen att hålla med. Lily Prior har gett ut ytterligare en bok på svenska, Passion, ska definitivt läsa den när jag får möjligheten. Det är skönt att läsa något "knäppt" ibland.
 
/ Bea
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0