Kretsen!

Jag har tidigare läst Maggie Stiefvaters serie om Vargarna i Mercy Falls. En helt okej serie, inte det bästa jag läst inom genren, men samtliga är bra böcker. Böckerna är framför allt välskrivna och Stiefvater har enligt mig ett ganska unikt uttryckssätt som fördjupar läsupplevelsen. Därför blev jag riktigt glad när B/Wahlströms översatte starten på hennes nya serie, Kretsen.
 
Beskrivning från förlaget: Fyra pojkar på en prestigefylld internatskola har bildat ett hemligt sällskap i syfte att finna en historisk, mytomspunnen kungagrav. En flicka med övernaturliga förmågor har nyligen mött en av pojkarna – fast som död. Snart kommer deras vägar att korsas igen, med förödande konsekvenser.
Enligt en uråldrig legend ligger en walesisk kung begravd någonstans i Amerika. Gansey, elev på en privatskola för pojkar, har blivit besatt av att finna kungagraven. Enligt myten ska man leta längs särskilda energilinjer, s.k. ”leylinjer” som sägs sammanlänka besjälade platser, och att ”den sovande kungen” kan uppfylla ens önskningar.

Blue är sexton år och dotter till en spåkvinna. Hennes egna synska förmågor är begränsade, men för inte så länge sedan förutsåg hon en ung mans färd mot dödsriket. Dessutom bär hon på vetskapen om ett annat förebud: om hon någonsin kysser sin sanna kärlek så kommer han att dö. Så möts Blue och Gansey, och hon förstår vem han är. Ungdomarna slår följe i en tyst övertygelse om att de på något sätt behöver hjälpa varandra i jakten på kungagraven. Kärlek spirar, men en fiende närmar sig också…
 
Kretsen är även den en väldigt välskriven bok. Karaktärerna har djup och sticker ut från mängden, vilket gör att detta är en bok jag kommer att minnas. Annars blir det lätt att man glömmer bort böcker och karaktärer, speciellt man läser så pass mycket som många av oss bokbloggare gör. Men Stiefvater lyckas, där många andra misslyckas, med att skapa minnesvärda och speciella karaktärer. Karaktärer som jag i kommande böcker ser fram emot att läsa mer om.
 
När vi kommer till bokens handling så var det en hel del att sätta sig in i. Det var många ord och begrepp som skulle förklaras i bokens början och det tog ett litet tag innan jag var insatt i alla energier, leylinjer och gamla kungar. Men när jag väl förstod hur allt hängde ihop var Kretsen magisk och stundtals skrämmande läsning. Boken var med andra ord riktigt bra! Den var inte alls så förutsägbar som man kan tro när man läser baksidan. Nej, Kretsen kändes som en ny frisk fläkt och jag gillade verkligen detta. Detta trots avsaknaden av romantik, som jag annars missbrukar så flitigt.
 
Tack till B/Wahlströms för läsexemplaret! Detta är en bok som jag varmt kan rekommendera!
 
Kretsen finns att köpa på: adlibris bokus cdon
 
/Sara
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0