Främlingen i huset!

Det är efterkrigstidens Warwickshire och Dr. Faraday kallas til godset Hundred Halls för att undersöka familjens Ayres sjuka tjänsteflicka Betty. Denna händelse blir startskottet för en serie mystiska och otrevliga händelser. Vad är det som händer ute på godset och vad är det för ont ting som har huset och alla i det i sitt våld?
 
När jag började läsa Sarah Walkers Främlingen i huset visste jag inte riktigt vad det var för sorts bok jag hade slått mig ned med. Efter ett par hundra sidor var jag lika konfunderad och inte blev jag klokare efter att boken, med sina ca 500 sidor, var utläst. Det är helt enkelt svårt att genrebestämma den. Jag får erkänna att jag inte riktigt vet vad jag har läst. Jag förstår att det ska vara någon form av rysare alternativt spökhistoria, men det känns som att det är på ett så sublimt plan att man som läsare inte riktigt uppfattar det. Jag ska inte säga att boken hade mig i ett fast grepp, men jag ville onekligen läsa ut den. Kanske drevs jag framåt av min önskan att få något slags svar på vad boken egentligen handlar om. Oavsett lämnar den mig med en smått klaustrofobisk och obehaglig känsla. Judit köpte Främlingen i huset i pocket för inte så längesedan. Jag får ta och vänta tills hon har läst den, så att vi kan diskutera den. Jag behöver få ventilera det här. Jag har ett synnerligen ambivalent förhållande till boken just nu. 
 
/ Bea
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0