Hemlös!

För er som inte läst de tidigare böckerna i Gail Carrigers steampunk-serie Parasollprotektoratet, innehåller följande inlägg en hel del spoilers! Har ni inte läst något av Gail Carriger så tycker jag att ni genast ska klicka hem ett exemplar av den första boken Själlös, eller varför inte kolla om den finns på ert lokala bibliotek!
 
Hemlös : En bok om Alexia Tarabotti
 
Nu är den äntligen här, den tredje boken om den frispråkiga, kurviga och te-älskade Alexia Tarabotti. För mig är detta nog vårens mest efterlängtade boksläpp. Som vanligt är böckerna som ges ut av Styxx Fantasy vrålsnygga och Hemlös är naturligtvis inget undantag. Jag älskar de svarta boksidorna och omslaget är underbart.
 

Alexia Maccon har det minsann inte lätt. Inte nog med att hon som vanligt är måltavla för diverse blodtörstiga vampyrer, arga varulvar och mordiska nyckelpigor, dessutom är hon plötsligt hemlös och Londonsäsongens största skandal på grund av sitt ”obekväma tillstånd”. Alexia bestämmer sig för att fly från London och beger sig till Italien i jakt på Tempelriddar­orden. De sägs ha kunskap om övermänniskor, men frågan är om de är villiga att berätta vad de vet. Alexia misstänker att hon kanske hamnat ur askan i elden, men vad bryr hon sig om några livshotande attacker när det finns pesto? (Beskrivning från förlaget)

 

Hemlös är rolig, spännande och fylld av Alexias kvicka kommentarer. Flykten till Italien blir både spännande och lärorik. Att vampyrer inte gillar vitlök vet väl alla. Men visste ni att varulvar inte gillar basilika? Blanda dessa två (plus olivolja, pinjenötter och pecorino) och du har det ultimata skyddet mot övernaturliga varelser, Pesto! Italienarna är inte dumma ;-)

 

Boken tar vid precis där Chanslös slutade, dvs med en cliffhanger som nästan fick mig att beställa hem nästa bok på engelska. Jag både älskar och hatar cliffhangers. Jag älskar överraskningsmomentet men hatar det faktum att efter själva twisten så är boken slut och jag tvingas till olidlig väntan. När det kommer till Hemlös så var boken dock helt klart värt väntan. Serien om Alexia håller fortsatt mycket hög kvalité och Hemlös blev en självklar fullpoängare för mig.

 

Stort tack till Styxx Fantasy för läsexemplaret!

 

/Sara

 

 
 


Kommentarer
Postat av: Carro

Jag har Själlös i bokhyllan men av någon anledning (tidsbrist) så är den fortfarande oläst..

Svar: Läs den! :)
Beas Bokhylla

2013-05-03 @ 15:30:08
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0